Ladeanlegget i Bjerkvik er bygget med to plasser for gjennomkjøring som er tiltenkt modulvogntog, i tillegg til sju ladeplasser for single lastebiler

Første elektriske modulvogntog

Scania har vist frem Posten/Bring’s aller første regionale, batterielektriske lastebil, som skal kjøre 16 timer i døgnet.

Publisert Sist oppdatert

Den nye doningen skal ha Bjerkvik, utenfor Narvik, som base og skal gå som modulvogntog.

Det nye modulvogntoget ble vist frem for første gang samtidig som Posten Bring hadde offisiell åpning av sitt nye ladeanlegg ved terminalen i Bjerkvik. Der har Posten etablert det som er Nord-Norges største og mest moderne ladeanlegg for elektriske lastebiler.

Hans Øyvind Ryen, konserndirektør i Posten Bring, var på plass da bilen ble vist frem.

16 timer i døgnet

Den nye batterielektriske bilen Posten nå tar i bruk skal kjøre 16 timer i døgnet, opplyser Scania i en pressemelding. På kveld og natt skal den gå som modulvogntog mellom Ballangen og Bjerkvik med containere til og fra jernbanen, mens på dagtid skal den brukes som singelbil til nærdistribusjon. I perioden mellom klokken 05.00 og 07.30 vil bilen stå parkert og batteriene kan lades fulle.

Her skal Posten Bring etablere nye ladepunkter:

  • Tromsø
  • Mo i Rana
  • Førde
  • Drammen
  • Fredrikstad

Den nye elektriske Scania er en 40 R bygget med contianerramme på 495 centimeters akselavstand. Bilen er bygd med enkeltredusert bakaksling, beregnet for inntil 68 tonns vogntogvekt. Bilen har den store batteripakken Scania tilbyr med 624 kWh kapasitet brutto og har en teknisk totalvekt på 65 tonn.

I oktober kommer det en identisk bil, som også skal ha Bjerkvik som base. Posten/Brings mål er å kutte 50 prosent av alle CO₂-utslipp fra kjøretøy innen 2025, og alt innen 2030.

Knutepunkt

Postens terminal i Bjerkvik åpnet i 2017 og er knutepunktet for brev og pakkedistribusjonen for Hålogalands-regionen, Lofoten og Vesterålen. Anlegget har hatt en tredobling av godsmengden siden åpningen.

Det nye ladeanlegget er bygget med to plasser for gjennomkjøring som er tiltenkt modulvogntog, i tillegg til sju ladeplasser for single lastebiler. I dag brukes bare halvparten av kapasiteten som er tilgjengelig i trafoen. Det er tilrettelagt for til sammen 22 ladeplasser på sikt, og det er også forberedt for «megacharging» når det slippes. Ladepunktene allerede er blant landets kraftigste med en effekt på 360 kWt.

Posten åpner også for at andre med elektriske lastebiler kan lade på deres anlegg.

– Denne ladestasjonen skal gi et løft for regionen og bidra til at det kommer flere elektriske varebiler på veiene. Det er noe vi, logistikkbransjen og kundene får glede av. I Bjerkvik åpner vi nå opp for at samarbeidspartnere kan bruke vår ladeinfrastruktur, samtidig som vi også skal etablere lignende anlegg både i Tromsø og Mo i Rana, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.

– I løpet av året vil det komme nye ladepunkter ved fem nye terminaler. Totalt er det snakk om 65 nye ladepunkter, i tillegg til de 96 vi allerede har bygget, fortsetter Ryen.

Posten Bring har i dag landets største flåte av kjøretøy som går på fornybar energi med 1.500 elvarebiler, 500 mindre elkjøretøy og nærmere 100 el-lastebiler i tillegg til cirka 40 lastebiler på biogass.

– Vi jobber for å etablere korridorer mellom terminalene der vi utelukkende skal benytte kjøretøy på fornybar energi, slik vi nylig har gjort mellom Oslo og Stokke. I et mer langsiktig perspektiv skal landsdelene bli knyttet sammen på denne måten, forklarer konserndirektøren.

Powered by Labrador CMS