Uno-X med oppkjøp: Tar tungt ladegrep
VINTERBRO: Uno-X-Mobility sin første dedikerte tungbillader er på plass hos Rema Distribusjon på Vinterbro.
– Dette er vårt første ladepunkt for tungbiler som åpnet i november, nå ser vi frem mot å akselerere utbyggingstakten for slike ladepunkter, forklarer Thomas Erik Sande, leder for Commercial i Uno-X-Mobility Norge.
På Rema Distribusjon sin logistikkhub på Vinterbro har de satt opp tre ladere dedikert til tungbiler. To på innsiden av gjerdet for Rema Distribusjon sine transportører og en på utsiden av gjerdet som alle kan benytte seg av så lenge de har firmakort hos Uno-X.
Dedikert til tungbiler
Selskapet har et ønske om å bli ledende på lading av tunge kjøretøy. På ladestolpen står Veøy sin Volvo trekkvogn med Rema 1000-semi og lader. På andre siden står allerede en av Knut Enger sine trekkvogner på lading. Stolpen har 400 kW maks ladeeffekt og den som kommer første får prioritet. Den første bilen vil få ca. 230 kW, mens den andre vil lade med ca. 150 kW.
– Vi vil gjøre det enkelt for våre kunder å kjøre elektrisk, kommenterer Sande.
I løpet av sommeren skal deres første «trucklokasjon» stå klar på 7-Eleven-stasjonen utenfor Son.
– I tillegg til underveisladere ønsker vi å bygge ut bedriftsladere for depotlading som også er en viktig del av løsningen, forklarer Sande.
Skal vi lykkes med å elektrifisere transportnæringen, er vi nødt til å gjøre det sammen med kunden, legger Sande til.
70 samtidig
– Første delmålet er 15 tungbillokasjoner for underveislading, forklarer Ole Johannes Tønnessen, daglig leder for Uno-X E-Mobility.
Han leder utbyggingen i Norge og legger til at med 15 dedikerte ladestasjoner vil 70 elektriske lastebiler kunne lade samtidig.
Allerede nå har selskapet 35 stasjoner hvor det er mulig å lade tungbil, men disse er ikke dedikerte tungbilladere. Å lade et vogntog krever mer plass og vesentlig høyere effekt enn personbiler.
Flaskehalsen
Der ligger også utfordringen, å få nok strøm til kraftige ladere. E-verkene er flaskehalsen og har lang behandlingstid, eller som Tønnessen selv sier det:
– Vi har nok et større ønske om å bygge ut raskere enn det e-verkene klarer å levere.
Han beskriver det generelle bildet som at det er for lite strøm der man ønsker ladestasjoner, særlig om det er snakk om truck-lokasjoner. For eksempel om fire tunge kjøretøy skal lade effektivt samtidig, trenger man egentlig to megawatt, det samme som et middels stort boligfelt bruker.
Solkraft rett på bilen
Men han er optimist og særlig her ved siden av Rema sitt anlegg som har et digert solcelleanlegg på taket. Overskuddsstrøm kan i teorien gå rett inn på lastebilen. Om det er overskudd etter bygget har forsynt seg altså. Det er også lagt opp til å sette opp ladestolpe nr. to rett ved siden av.
– Det gjør vi så fort det er kundegrunnlag nok, forsikrer han.
Og ladestolpens levetid? Tønnessen regner med at de bytter den første om ca. fem år, da kanskje blir det snakk om en 1000 kW. Ladestolpens levetid kommer blant annet an på hvor mye den blir brukt, og teknologiutvikling.
1000 i 2025
– I løpet av 2025 vil vi kunne lade 1000 personbiler på Uno-X sitt ladenettverk i Norge og Danmark, sier Tønnessen.
Ladestasjonene blir å finne på Rema1000-lokasjoner, 7-Eleven langs veien og på Uno-X-stasjoner. Tungbiler kan lade på disse lokasjonene der det er plass nok, men de er ikke skreddersydd for tungbiler. Uno-X lanserer også et eget truckkort for bedrifter som gjør at sjåførene bare kan tæppe på ladestolpen og sette i laderen.
Foretrekker batteri
Tungbilsjåfør Claudiu setter i ladepistolen på Volvoen og forklarer at han som regel lader fra 45 til 60 minutter. Her tar batteriet imot 235 kW og han det holder lenge til kjøringen rundt Oslo, Moss og Drammen.
– Nå har jeg kjørt diesel siden 2013 og har kjørt for Veøy siden 2018, nå foretrekker jeg batteri fremfor diesel, innrømmer sjåføren.