Starter salget
Renault Trucks starter salget av elektriske lastebiler i 2019.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Renault Trucks har kunngjort at man vil starte salget av en serie elektriske kjøretøy i 2019. Serien drar nytte av ti års erfaring med testing av elektriske lastebiler under reelle forhold, i samarbeid med kunder og partnere.
De hel-elektriske lastebilene er designet for bruk i byområder, og vil bli produsert på fabrikken til Renault Trucks i Blainville-sur-Orne i Normandie, Frankrike.
Bra for lokalmiljøet
Elektrisk drift er hjørnestenen i Renault Trucks’ strategi for en «bærekraftig transportform» i urbane strøk.
Nullutslipps-kjøretøy bidrar til å forbedre luftkvaliteten lokalt og reduserer kø, takket være muligheten for lavlyds-levering utenom forretningenes åpningstider. Levering som i fremtiden vil begrenses av støyrestriksjoner på kvelds- og nattestid.
Elektriske lastebiler vil, ifølge Renault, være uunværlige for morgendagens distribusjonsløsninger i bysentre.
Samarbeid med kunder
Renault Trucks skriver i en pressemelding at selskapet har investert tungt i forskning og utvikling når det gjelder elektriske drivlinjer siden 2009. I denne perioden har selskapet hatt sterk fokus på testing i felt i nært partnerskap med kunder.
Ulike tester under virkelige forhold i daglig drift med lastebiler i 12-16 tonns segmentet – i samarbeid med Speed Distribution for Guerlain, Stef for Carrefour, Nestlé og Delanchy gruppen – har gitt Renault Trucks viktig informasjon og erfaringer. Blant annet om prestasjoner under ulike forhold, batterienes oppførsel, bruk av ladestasjoner og vedlikeholdsbehov spesifikt relatert til elektriske lastebiler.
Støtte fra Volvo
I tillegg til kjøretøyene som har vært brukt til testing, har også Renault Trucks solgt og markedsført en 4,5 tonns elektrisk lastebil siden 2010 i Europa: Maxity Electric.
- Vår kommersielle erfaring med Maxity Electric har satt oss i stand til å øke kompetansen i nettverket vårt når det gjelder salg, service og reparasjoner av elektriske kjøretøy, sier François Savoye som er ansvarlig for Renault Trucks’ strategi for energieffektivitet.
- Dagens elektriske kjøretøy representerer en konkurransedyktig løsning, noe som ikke var tilfelle i 2010, sier han videre.
I tillegg til den betydelige innsatsen som er lagt ned i testing for å forstå kundebehov og krav i markedet, har Renault Trucks muligheten til å dra nytte av ressursene som Volvo-gruppen tilbyr i form av forskning og utvikling.
Her har man mulighet til å høste av grundig utprøvd teknologi og utnytte synergier mellom forretningsenhetene, ikke minst når det gjelder elektriske busser. Takket være utnyttelsen av disse stordriftsfordelene, er Renault Trucks nå i stand til å tilby et spekter av el-kjøretøy til kundene sine i 2019.
En egen monteringslinje for helelektriske lastebiler er nå i ferd med å bli installert på fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie.