Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Her ankommer ekvipasjen på 37 tonn Faslefoss i Valdres, etter langtur fra Finland.

37 tonn tung transport fra Finland med elektrisk lastebil

Klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen fra Tampere i Finland til Faslefoss.

Publisert Sist oppdatert

Det er Hafslund som er bestilleren av transporten av et 18 tonn tungt løpehjul og andre deler til Faslefoss kraftverk. Hele transporten fra Finland til Valdres er gjort med elektrisk lastebil, noe som skal være første gang at tunge komponenter til et kraftverk er fraktet elektrisk.

Lastebilen måtte også inn i kraftstasjonens tunnelsystem.

- Det er første gang det skjer i Norge, sier salgs- og markedssjef Kristian Glemmestad i Andritz Hydro AS, som er hovedleverandør for en omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk.

Andritz Hydro er ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet og inngikk avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport. 

- Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern. Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, sier Glemmestad.

Måtte planlegge godt

ra venstre: Kristian Glemmestad fra Andritz Hydro AS, Finn Arne Sundbrei fra Sundbrei Transport AS og Kristin Vestmoen (prosjektleder for oppgraderingen av Faslefoss).

Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn og totalvekten på transporten er 37 tonn. Sundbrei Transport måtte derfor planlegge transporten godt med hensyn til lading.

- Vi går fra fossilt til elektrisk i transportsektoren og det er bra! Bilen er en Scania og vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last. Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport. Det reduserer også vårt eget klimafotavtrykk, sier daglig leder i Sundbrei Transport AS i Hallingdal, Finn Arne Sundbrei.

Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk, er svært glad for denne transporten.

- Vi har beregnet at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen fra Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil istedenfor for en som går på diesel. Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen. Det blir derfor spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, sier Vestmoen.

Mer energieffektivt

En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, kan det tenkes at den ville ha brukt 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.

- Den elektriske lastebilen klarer seg med et forbruk på 15 kWh/mil. Det betyr at den er 2,3 ganger mer energieffektiv, sier Sundbrei. Ved 100.000 km/året, vil den elektriske lastebilen bruke 200.000 kWh mindre energi enn en tilsvarende diesel lastebil. Det tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge.

Powered by Labrador CMS