Tre nye helelektriske lastebiler – FH, FM og FMX - for det europeiske markedet, i tillegg til elektriske FE og FL.

Slik blir Volvos elektriske lastebiler

Volvo Trucks kommer med nyheter om sine nye tunge elektriske lastebiler.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo Trucks’ elektriske lastebiler for Europa:

• Volvo FH Electric, for regional og by-til-by-transport.

• Volvo FM Electric, en allsidig lastebil for tyngre lokal transport og regional distribusjon.

• Volvo FMX Electric, for renere og stillere anleggstransport.

• Volvo FE Electric, for lokal distribusjon, bydrift og renovasjon.

• Volvo FL Electric, for lokal og bydistribusjon.

Programmet inkluderer også Volvo VNR Electric for det nordamerikanske markedet.

Med lanseringen av Volvo FH, FM og FMX elektriske lastebiler, er Volvo Trucks forberedt på å bidra til et raskt skifte til mer bærekraftig transport og en viktig oppsving i elektrifisering av tung veitransport.

Med salgsstart på tre nye helelektriske lastebiler – FH, FM og FMX – kan Volvo Trucks nå tilby kundene et utvalg på seks elektriske lastebilmodeller. Produksjonen av de nye lastebilene vil starte med trekkvogner i andre halvdel av 2022, etterfulgt av jevnlastebiler i begynnelsen av 2023.

De nye tunge lastebilene for regional transport- og anleggssegmentet har en total vogntogvekt (GCW) på opptil 44 tonn og kommer i to alternative chassishøyder, med akselavstander fra 3800 til 6700 mm og i de fleste akselkonfigurasjoner.

- Våre nye elektriske lastebiler er bygget på den samme og svært vellykkede plattformen som versjonene som går på diesel og biogass, og de gir stor fleksibilitet og mulighet til å møte et svært bredt utvalg av transportbehov, sier Jonas Odermalm, visepresident for produktledelse av elektromobilitet hos Volvo Trucks.

Tre motorer kombineres med I-Shift-girkasse

Drivlinjen har tre elektriske motorer som kombineres med Volvo Trucks' I-Shift-girkasse med girskifteteknologi optimalisert for elektrisk drift.

Sammen danner motorene og I-Shift-girkassen en elektrisk drivenhet som tilbyr en kombinert kontinuerlig motoreffekt på 490 kW (666 hk) og et girkassemoment på opptil 28.000 Nm.

- Fordi lastebilen alltid starter i høyest mulig gir, oppnås energieffektivitet og besparelser takket være betydelig reduksjon i antall girskift. Samtidig er selvfølgelig lavere gir tilgjengelig i bratte bakker og når det kreves ekstra dreiemoment og kontroll, forklarer Jonas Odermalm.

For kraftuttak finnes det tre alternativer for å møte kundens behov: Et elektrisk (40 kW), et elektromekanisk (70 kW) og et girkassemontert (150 kW).

Neste generasjon batterier med høy energitetthet

Fremdriftsbatteriene benytter den nyeste generasjonen av litiumioncelleteknologi, har høy energitetthet og vil bli produsert i Volvos eget produksjonsanlegg.

En elektrisk lastebil med seks batteripakker har 540 kWh batterikapasitet og en rekkevidde på inntil 300 km.

Fleksibel og rask lading

Lastebilene leveres med to muligheter for lading, både vekselstrømlading opptil 43 kW, som er ideelt for lading over natten og til bruk som «landstrømfunksjon» når bilen står stille for eksempel under bruk av kran eller drift av kjøleaggregat, og hurtiglading med likestrøm på opptil 250 kW.

Dette er nyttig når man kjører to skift, eller hvis man trenger å lade kjøretøyet i løpet av lunsjpausen, for få ekstra rekkevidde. Med en 250 kW likestrømlader skal det være mulig å lade opptil 80 prosent av batterikapasiteten på mindre enn 90 minutter.

Med vekselstrømlading kan man starte arbeidsdagen med varme batterier og varmt førerhus også på de kaldeste dagene, noe som er esensiellt når bilene skal driftes i kaldt klima.

Overgang til E-mobilitet for transportørene

I tillegg til elektriske lastebiler, tilbyr Volvo Trucks også et komplett «økosystem» med service-, vedlikeholds- og finansieringsløsninger som er laget spesielt for å støtte lastebileiere i en enklere og raskere overgang til elektrisk transport.

- For våre bileiere er det viktig at overgangen til elektriske lastebiler kan gjøres gradvis og på en enkel måte. De vil ha en blandet flåte med forskjellige drivlinjer i mange år fremover, og de kan fortsette å bruke systemer som Dynafleet, samt den samme tjenesteleverandøren for alle sine Volvo-lastebiler. Drivlinjen kan variere, men resten er veldig likt, noe som gjør overgangen til elektriske lastebiler både sømløs og logisk, avslutter Jonas Odermalm.

Powered by Labrador CMS