Toyota med ny merkevare
Som ett ledd i en enda sterkere satsing innenfor varebilsegmentet flyttes Toyotas varebiler inn under den nye merkevaren Toyota Professional.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Toyota er i dag representert i 37% av varebilsegmentet i Europa (52,6% i Norge).
Dette blir det en endring på når de etter nyttår vil være representert i den minste varebilklassen. De vil da være representert i 75% av Europas varebilsegment og hele 92% av Norges varebilsegment (uten særnorske varebilregistreringer som blant annet ombygde SUVer og campingbiler).
Skal øke
Med introduksjonen av den nye Proace City har Toyota også ambisjoner om å øke salget i Europa til minimum 100.000 enheter innen 2020.
For å klare dette skal det opprettes egne varebilsentre. Disse skal fortrinnsvis samlokaliseres med dagens Toyota-forhandlere, men de får strenge krav:
Sentrene passer for forhandlere som selger fra 80 nyttekjøretøy i året. Det skal være en dedikert nyttekjøretøyselger. I tillegg skal det være tre Proace City, tre Proace og to Hilux utstilt. Forhandleren skal også ha lagerbiler tilsvarende 3,5 måneders salg, og Toyota Plus-program inkludert et system for å håndtere brukte innbyttebiler av fremmedmerker.
Sentrene skal også tilfredsstille spesifiserte markedsstandarder som ekspress service, lånebiler, LCV(light commercial vehicle)-dedikerte arbeidsplasser med god løftekapasitet og egen LCV-opplæring for nyttekjøretøy kundebehov.
- Vi har allerede 13 Varebilsentre og har som mål å utvide antallet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til MTlogistikk.no
Introduksjonsmodell
Proace City vil for mange være en introduksjonsmodell inn i varebilmarkedet.
Ifølge Toyota kjøper 50% av alle førstegangs LCV-kjøpere biler i den minste varebilklassen. 75% av disse vil ved neste kjøp også holde seg til denne klassen og hele 60% vil være merkelojale. 20% av andre gangs kjøpere vil øke til mellomstore varebiler ved neste kjøp, mens kun 6% vil gå fra mellomstore til små varebiler.
Skal bli elektrisk leder
Toyota vil i 2020 få sin første fullelektriske bil i Europa, varebilen Proace. I 2021 kommer også Proace City i elektrisk versjon.
Med introduksjonen av disse ønsker Toyota å bli en leder innenfor elektriske nyttekjøretøy.
Norge og Nederland fremheves som de to viktigste startmarkedene for elektriske varebiler. Ifølge OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken AS) er andelen av elektriske småvarebiler i Norge 15% ved utgangen av 1. halvår 2019.
Tallene for første halvår 2019 viser at Toyota med en modell i «små varebiler», en i «mellomstore varebiler» og en i «pickup», vil være representert i over 92 % av det reelle varebilmarkedet:
Antall | Andel | |
Små varebiler | 6848 | 39,7 % |
Mellomstore varebiler | 6708 | 38,9 % |
Store varebiler | 1324 | 7,7 % |
Pickup | 2365 | 13,7 % |
Sum VARE | 17.245 | 100,0 % |