FORDELER: - Trucken gir mulighet for nullutslipp og stillere drift, sier Phil Ireland hos Hyster om den nye elektriske åttetonneren.

- Nesten en Tesla

RASK OG STILLE: Hysters nye åttetonns gaffeltruck med elektrisk motor full-lades på bare to timer, og har kapasitet tilsvarende sin fossildrevne bror.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Hyster har lansert en helt ny elektrisk gaffeltruck med lastekapasitet på åtte tonn, J8.0XN. Ifølge produsenten har trucken helt tilsvarende kapasitet som en tilsvarende truck på diesel eller LPG.

Dessuten skal det ta bare to timer å full-lade trucken fra helt flatt batteri, og representerer ifølge Hyster et gjennombrudd for elektrisk drift i denne klassen.

- Den kan gå fem skift, forteller daglig leder Torben Lund Nielsen hos ProTruck, som forhandler Hyster i Norge.

- Dette er nesten som en Tesla. Lader du trucken under en kaffepause på 20 minutter er batteriet nesten fullt, sier han til MT.

Leveres neste år

Lund Nielsen er mer enn klar til å ta imot bestillinger på trucken, og første levering av en slik truck i Norge vil trolig skje i midten av neste år. Han anslår at trucken i innkjøp vil være rundt 40 prosent dyrere enn en dieselvariant, men at dette er spart inn på drift og vedlikehold i løpet av få års drift.

- Dette vil være en stor besparelse i et syv til tiårs perspektiv. Man sparer mye på drivstoff og ikke minst service, sier Lund Nielsen.

Rask og stille

Den mye maskinen ble vist for første gang under et arrangement i Tyskland i oktober, der de inviterte fikk vist fem en sammenligning mellom J8.0XN og en tilsvarende modell med forbrenningsmotor (ICE).

- Den nye J8.0XN har raskere akselerasjon de første 15 meterne og løfter med samme hastighet som en Hyster ICE-modell, sier Phil Ireland, produksjonsstrategidirektør hos Hyster.

Trucken har samme drivlinje som en konvensjonell modell, men energien kommer fra et Litium-ion-batteri. Topphastigheten er på 21,4 km/t tom og 18 km/t fullastet, noe som er 4 km/t raskere enn nærmeste konkurrent, ifølge Hyster.

- Støynivået er også lavt, med 73 desibel i førerhytta.

Powered by Labrador CMS