VAN OF THE YEAR
ID. Buzz Cargo til topps
HANNOVER: I fødebyen til VW ID. Buzz, kunne VWs nyttekjøretøysjef Carsten Intra motta trofeet. – Dette er en viktig bil for Norge og Volkswagen, sier nyttekjøretøysjef Håkon Wirak hos den norske importøren.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den første varebilen utviklet utelukkende for elektrisk drivlinje ble den 31. vinneren av International Van of the Year. Juryformann Jarlath Sweeney overrakte trofeet på vegne av de 24 jurymedlemmene som stemte under kåringen. Volkswagen ID. Buzz vant med 110 stemmer foran Ford eTransit som fikk 100 stemmer. Deretter fulgte trioen Renault Kangoo E-tech, Mercedes-Benz eCitan og Nissan Townstar Zero-Emission før Fiat Professionals to nye modeller Doblo og Scudo tok de siste plassene.
For første gang var alle de tre varebilene på pallen elektriske modeller.
– Det er ikke ofte en helt ny varebil ser dagens lys. Juryen har satt stor pris på bekjentskapet og kvalitetene som ID. Buzz viser. Jeg ønsker å gratulere hele designteamet med å utvikle dette unike kjøretøyet som er perfekt for miljøbevisste brukere i urbane områder. ID. Buzz Cargo står frem med sitt futuristiske strømlinjeformede utseende som samtidig gjenspeiler den 70-år gamle originalen med det V-formede panseret og VW-logoen samt det korte overhenget, sa juryformann Jarlath Sweeney.
– De første ordrene fra markedet forteller oss at vår nye varebil er den rette modellen for profesjonelle kunder til rett tid. Vi får svært emosjonelle tilbakemeldinger uansett hvor ID. Buzz Cargo vises frem og ikke minst så får denne nye formen for mobilitet den anerkjennelsen den fortjener. Det å vinne Van of the Year er en stor ære, sier Carsten Intra, nyttekjøretøysjefen i Volkswagen.
Norsk jubel
Også hos den norske importøren var det jubel, og omtrent samtidig som prisen ble annonsert, rullet de første ID. Buzz Cargo over kaikanten i Oslo, på vei til de første norske kundene. Det var en stolt og glad nyttekjøretøysjef Håkon Wirak hos den norske importøren Harald A. Møller som kunne ta imot de første bilene på kaia i Norge.
– Det har vært en spennende og utfordrende reise fra den første ID. Buzz Cargo prototypen ble vist under IAA i Hannover i 2018. Allerede da hadde elektrifiseringen i Norge kommet langt, spesielt på personbilsiden. Jeg husker at jeg reiste rundt i Europa og holdt foredrag om elektrifiseringsreisen vi hadde vært gjennom i Norge. Norske kunder var allerede da klare for elektrifisering, sier Wirak
Han forteller at det har vært et enormt sug etter informasjon om bilen, både fra norske forhandlere og sluttkunder.
– Spesielt hver gang det har blitt sluppet noe informasjon har vi merket interessen. Faktisk må jeg si at det innimellom har vært litt krevende å fylle dette informasjonsbehovet gjennom fire år. Vanligvis slippes ikke informasjon om nye modeller så lang tid i forveien. Men selv om det har vært krevende har det også vært en morsom reise, helt frem til vi først åpnet for reservasjoner og forhåndssalg for deretter å åpne for bestillinger, fortsetter han.
– VW nyttekjøretøy er det siste av merkene «på huset» som får satt i gang. En ny start, en ny plattform med mye ny teknologi som blir viktig for merkevaren VW nyttekjøretøy som nå blir elektrifisert, det passer også inn i bærekraftsmålene våre. For elektrifiseringen av næringsmarkedet vil denne modellen bety mye, legger han til.
Morsom å kjøre
Wirak har allerede rukket å bli glad i den elegante varebilen selv.
– Jeg synes bilen har et kult design, og kjøreopplevelsen er helt fantastisk. Bilen er både tight å kjøre samtidig som det er lite støy. Det er også spesielt at man har bygget en varebil på en helelektrisk plattform, som gjør at man får et stort utvalg av sikkerhets- og assistansesystemer, sier han.
Han tror også at rekkevidden på over 400 kilometer, vil bidra til at bilen passer også utenfor storbyene hos mange kundegrupper. Wirak forteller at den stor andel av kontraktene som er inngått i Europa kommer fra Norge, og det har fabrikken lagt merke til.
– Vi føler at Norge er et viktig marked for Hannover og sånn sett føler vi oss prioritert. I tillegg til dette la vi tidlig inn høye ønsker om produksjonsvolum ettersom vi var trygge på at både produkt og teknologien ville passe godt i Norge, sier han.
– Interessen har jo som kjent vært enorm. De første kundene mottar bilene nå i fjerde kvartal, og utover 2023 vil utleveringene skaleres ytterligere opp.