Overraskende rekkevidde
OSLORUNDEN: Kan du utføre jobben med en diesel-Daily, skal du kunne gjøre det samme med en elektrisk Daily hevder Iveco.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Iveco var en av de første i varebil-segmentet til å sysle
med elektrisk drivlinje, men de tidligere versjonene har hatt mest preg av å
være prototyper og utprøvingsbiler. Siden 2018 er det registrert totalt 8
eDaily som vare-/lastebiler i Norge, men med den nye eDailyen bør
registreringstakten økes.
Bare elektrisk
Daily benytter er slagordet: Den samme Daily som du er vant til, bare elektrisk. Med dette mener de at du vil kunne få nye elektriske Daily med alle de samme tilvalgene, i alle de samme utførelsene og med de samme egenskapene som i en vanlig Daily. Bilen leveres med tillatt totalvekt inntil 7,2 tonn og med inntil 3,5-tonns hengervekt. En tilsvarende hengervekt er det i dagens marked ingen andre elektriske varebiler som kan skilte med.
I forrige utgave av bladet testet vi nye dieseldrevne Daily med luftfjæring. Nyttelasten i denne var på 900 kilo, eller drøye 250 kilo mer enn i denne elektriske versjonen. Dersom man velger å registrere bilen med utvidet totalvekt (særskilte regler for B-førerkort) vil man kunne få tilsvarende nyttelast som med forbrenningsmotor.
Kjøringen
Det å kjøre en elektrisk Daily er i prinsipp som å kjøre en utgave med forbrenningsmotor. Bilen vi hadde tilgjengelig denne gangen var en tidlig produsert bil med 3500 kilos totalvekt, to batterier og bladfjærer på bakakselen. Oppgitt rekkevidde ved blandet kjøring med to batteripakker og L2H2-utgaven er på 235 km. Fjæringen var dermed noe stivere enn den vi testet før sommeren som hadde luftfjæring, men absolutt god både med og uten last. Når det gjelder styring og retningsstabilitet så finner vi ikke noen nevneverdige forskjeller mellom disse to modellene.
Bilen er utstyrt med en normal automatgirspak hvor man kan velge park, revers, nøytral og drive. Det som er spesielt, er at vi må trykke på p-knappen både for å sette bilen i park og for å få den ut av park. Litt uvant til å begynne med, men etter en liten uke bak rattet hadde vi blitt vant til denne finurligheten. Som vi nevnte i forrige Daily-test så er ikke infotainmentsystemet det beste på markedet, men når det gjelder forbruket og ikke minst kjøretips for å få føreren til å kjøre økonomisk er det mye informasjon å hente.
TRE MODUS: Du kan velge mellom tre ulike kjøremoduser under kjøringen. Seiling gir minimalt med regenerering, men du får med deg god fart ut på sletta. Normalkjøring gir god regenerering men vil ikke bremse bilen helt opp. Det siste valget er en-pedalskjøring her kan man for det meste klare seg uten bruk av bremsepedalen, men personlig synes jeg det er masete å måtte holde gassen inne under utforkjøring.
Som med andre elektriske kjøretøy påvirkes forbruket mye av kjørestil, fart og vekt. Vi startet med «full tank» og en oppgitt rekkevidde på 244 km. Vi satte så kursen ut på E6, og selv med relativt høye fartsgrenser, 80 og høyere i store deler av strekningen, minket totalrekkevidden forbausende lite de første 50 kilometerne og med en gjenstående rekkevidde på 212 km før vi startet på klatringen opp mot Tryvann begynte vi å lure på om vi ville klare en totalrekkevidde på over 300 km.
Men klatringen skulle vise seg å gå hardt utover forbruket slik at de sju kilometerne opp «kostet» 88 km rekkevidde, men «kun» 8 prosent batterikapasitet. Det betyr at rekkeviddeberegningen til Iveco er veldig i nuet, og vi begynte å fokusere mer på gjenstående batterikapasitet i våre beregninger. Tilbake på E18 mot Sandvika hadde vi gjenvunnet to prosent batterikapasitet, og fikk 20 km ekstra rekkevidde og skulle etter bilens beregninger bare så vidt rekke tilbake til utgangspunktet etter 200 km.
Etter halvkjørt runde så hadde vi fremdeles 123 km rekkevidde og 66 prosent batterikapasitet igjen. Dermed begynte vi å ane at de oppgitte WLTP-tallene skulle vi i hvert fall klare å matche. Vel tilbake hadde vi en gjenstående rekkevidde på 28 prosent og bilen oppga 67 km. Vi regnet ut en teoretisk rekkevidde på 277 km eller 18 prosent lengre enn de oppgitte rekkeviddene for bilen. Gjennomsnittshastigheten ble meget lav da vi sto over 30 minutter i stillestående kø over Sollihøgda. Dersom vi trekker fra 30 minutters kjøretid vil gjennomsnittshastigheten være normal.
Lastekapasitet
Testbilen hadde et 12 m3 varerom, tillatt totalvekt på 3500 kilo og en nyttelast på 640 kilo. En av de absolutte fordelene med Daily er at disse tallene kan man «endre» og justere etter behov. Kassebilen leveres nemlig med fra 1-3 batterier á 37 kW, i tre ulike akselavstander og tre høyder. Med singel og dobbelthjul etc. Daily leveres også som chassis med seks akselavstander. I tillegg kan man ettermontere flere batteripakker dersom man ser at behovet for rekkevidde endres. Det er dog noen begrensninger som at tre batteripakker kun er tilgjengelig for biler fra 4250 kg totalvekt, og den korteste akselavstanden kun kan ha en batteripakke. Varerommet er tilgjengelig fra 7,3 til hele 19,6 m3 og tillatt totalvekt inntil 7,2 tonn.
eDaily er også utstyrt med et elektrisk kraftuttak (ePTO) på hele 15 kW, noe som gjør bilen mer fleksibel med tanke på ulike påbygg og bruksområder.
Ladeegenskaper
eDaily er utstyrt med en 11 kW ombordlader som standard, men denne kan oppgraderes til en 22 kW lader. Med 11 kW så vil det ta 6 t 20 min å fullade to batteripakker, mens med 22kW laderen halveres tiden til 3 t 10 min. For biler med en batteripakke er det også mulig å bestille med hurtiglademulighet på inntil 40 kW og biler med to og tre batteripakker har mulighet for 80 kW hurtiglader som vil gjøre det mulig å lade to batteripakker fra 20 til 80 prosent på 30 minutter.
Iveco eDaily 35ELEC
Motor, type | elektrisk |
Maks. effekt | 140 kW/ 188 hk |
Maks. dreiemoment | 400 Nm |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | 234 km |
Batteritype | FPT |
Batterikapasitet | 2x37 kWh |
Batteri kjøler og varmer | Varmepumpe |
Innebygd lader | 11 kW (22 kW opt) |
Hurtigladerkapasitet | 80 kW |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk | 53 kWt |
Drivstofforbruk/mil | 2,66 kWt |
Beregnet rekkevidde m/60% nyttelast | 277 km |
Total kjøretid | 249 minutter** |
Gjennomsnittshastighet | 48 km/t |
Drivhjul | Bakhjul |
Tillatt totalvekt | 3500 kg |
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank | 2860 kg / 1540 kg / 1320 kg |
Egenvekt i vognkort | 2878 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1900 kg / 2240 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 640 kg |
Maks. tilhengervekt | 3500 kg |
Aktuell vekt i test | 3280 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 6109 mm / 2050 mm / 2645 mm |
Akselavstand* | 3520 mm |
Bakkeklaring* | 163 mm |
Varerom (plan) l / b / h* | 3540 mm / 1800 mm / 1900 mm |
Volum varerom* | 12 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 4 cm |
Bredde mellom hjulkasser* | 121 cm |
Lastehøyde* | 64 cm |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeltdør / 153 cm / 180 cm |
Sidedør høyre b / h* | 124 cm / 179 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 163 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 151 cm |
Bredde døråpning førerdør | 92 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 49 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 102 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 60 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 106 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 22 cm / 6,5 cm |
Justering ratt lengde / høyde | 5 cm / 4 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 68 cm |
Høyde stigtrinn | 43 cm / 25 cm |
* = Fabrikkdata ** Mye sommertrafikk, samt over 30 min stillestående kø over Sollihøgda så reell gjennomsnittshastighet er ca. 55 km/t.