Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

KOMMER: Iveco eJolly får produksjonsstart i 2026 og vil bli markedsført i hele Europa.

Ivecos varebilutvidelse

JOLLY: Under 50-års jubileet til Iveco viste de frem de nye varebilene eJolly og e-Super Jolly som skal være med på å redusere de totale CO2-utslippene til selskapet. 

Publisert

Lanseringen markerer en milepæl for Iveco, som til nå kun har hatt kjøretøy med ramme. Med de nye samarbeidsbilene fra Stellantis bryter selskapet med denne tradisjonen og kompletterer samtidig sitt tilbud av lette elektriske nyttekjøretøy. Partnerskapet har gjort det mulig å integrere avansert teknologi for å møte de stadig strengere kravene til miljøvennlig urban logistikk og distribusjon.

eJolly – Ivecos minste

ELEKTRISK: Iveco eSuperJolly vil kun komme med elektrisk drivlinje.

eJolly er utviklet for å kunne manøvrere gjennom trange bygater og områder med trafikkrestriksjoner. Modellen leveres med totalvekter fra 2,8 til 3,2 tonn og har en lastekapasitet på opptil 1 175 kg. Det finnes to batterialternativer: 50 kWh og 75 kWh, hvor sistnevnte gir en rekkevidde på opptil 352 km (WLTP). eJolly støtter hurtiglading med inntil 100 kW DC, noe som gjør det mulig å lade fra 0 til 80 % på 30 minutter. Elmotoren yter 90 kW (122 hk) og leverer et dreiemoment på 280 Nm.

eSuperJolly – for større oppdrag

GJENNKENNELIG: Innvendig er det lite som skiller Iveco fra de andre Stellantis variantene.

For tyngre oppgaver tilbyr Iveco også eSuperJolly, en forhjulsdrevet modell med tillatt totalvekt fra 3,5 til 4,25 tonn og ulike lasteromsløsninger på opptil 17 kubikkmeter. Nyttelasten er opptil 1,4 tonn. eSuperJolly leveres med batteripakker på enten 75 kWh eller 110 kWh. Den største gir en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP). Kjøretøyet støtter hurtiglading med opptil 150 kW DC, som kan lade batteriet fra 0 til 80 % på 35 minutter. Elmotoren yter 140 kW (190 hk) og har et dreiemoment på 400 Nm.

Digitale tjenester for effektiv drift

For å øke brukervennligheten har Iveco integrert flere digitale løsninger. Easy eJolly er en app for sjåfører som gir sanntidsinformasjon om kjøretøyets status, rekkevidde og nærmeste ladestasjoner. For flåtestyring tilbyr Iveco On en digital portal med oversikt over kjøretøyene, ruteoptimalisering og prediktivt vedlikehold.

Bærekraft i fokus

Carlotta Mathis, leder for strategi og markedsføring i Iveco, understreker betydningen av lanseringen: – Med eJolly og eSuperJolly tar vi et stort skritt fremover i vår forpliktelse til bærekraftig mobilitet. Disse kjøretøyene representerer ikke bare teknologisk innovasjon, men også en løsning på de økende miljøutfordringene i byene våre. Ved å tilby nullutslippskjøretøy med høy ytelse og fleksibilitet, gir vi kundene våre muligheten til å redusere sitt karbonavtrykk uten å gå på kompromiss med effektivitet og pålitelighet.

Iveco planlegger å starte leveringer av eJolly og eSuperJolly fra første kvartal 2026. 

Ingen hydrogenplaner

Under jubileet fikk vi en prat med Luca Sra, sjef for Ivecos nyttekjøretøy, om strategien rundt varebilplanene.

– Hvordan passer de nye varebilene inn hos Iveco, og hvordan integreres de i nettverket og kundebasen deres?

– De nye elektriske modellene e-Jolly og e-SuperJolly kompletterer vår elektriske lineup. De gir oss muligheter i segmentet for varebiler med helintegrert karosseri, hvor Daily-serien kanskje ikke er like relevant. Vårt forhandlernettverk selger og vedlikeholder allerede nyttekjøretøy, så kundebasen er der.

– Vil dere fokusere på alle europeiske markeder eller spesielle markeder?

– Vi vil lansere over hele Europa, da det er en del av vår satsing på å dekarbonisere og møte EUs CO₂-krav.

– Hvordan vil dere skille dere ut fra de andre fem merkene som selger de samme kjøretøyene?

– Gjennom vårt forhandlernettverk. Ivecos fotavtrykk i Europa gir et kompetansenivå som et nettverk for personbiler ikke har. Vi kan tilby en garanti på driftstid til kunden, noe som er unikt i dette segmentet.

– Hva med elektrifisering av firehjulsdrevne Daily-modeller?

– Hvis det er nok etterspørsel og lønnsomhet, vil vi vurdere det. Vi har ingen prototyp ennå.

– Hvorfor valgte dere Stellantis som partner?

– På grunn av teknologisk lederskap, produktkostnader og konkurranseevne, kulturell tilpasning, geografisk nærhet og felles aksjonærer. Det gjør ting enklere og mer effektivt.

– Har dere planer om hydrogendrevne versjoner?

– Stellantis ser på det, men det er ikke relevant for øyeblikket. Hydrogenkostnadene er for høye, tilbudet er lavt, og infrastrukturen mangler. Vi følger teknologien tett, spesielt for langtransport, men for bydistribusjon tror jeg batterielektriske kjøretøy vil vinne.

Powered by Labrador CMS