TO: De to Stellantis-modellene som nå får ytterligere en logo
Det 6. merket med «samme» biler
STELLANTIS: Den fransk, tysk, italienske bilprodusenten Stellantis har inngått samarbeid med Iveco og skal levere biler i mellom- og tunge varebil segmentet til den Italienske produsenten, fra før leverer Stellantis også varebiler til Toyota, samt at noen av modellene har funnet veien over til USA.
Stellantis Pro One har inngått en avtale med Iveco om å levere to elektriske nyttekjøretøy i det europeiske markedet. Disse modellene, kjent for sin innovative teknologi og miljøvennlighet, vil bli produsert av Stellantis Pro One og lansert under Iveco-merket.
AI: Slik har AI designet den nye grillen på Ivecos "Stellantis" kjøretøy.
Produksjonsstedene for de nye kjøretøyene vil være lokalisert i Atessa i Italia, Gliwice i Polen og Hordain i Frankrike. De nye Iveco-varebilene vil ha en brutto kjøretøyvekt på mellom 2,8 og 4,25 tonn, noe som utvider Iveco's utvalg spesielt i segmentene for mellomstore og store elektriske varebiler. Det er kun kassebilene som inngår i avtalen slik at om du ønsker et Iveco chassis er det fremdeles Daily som gjelder.
Samarbeidet fokuserer på en langsiktig forpliktelse til bærekraftig mobilitet og forventer lansering av de nye modellene i midten av 2026, basert på en tiårsavtale.
Luca Sra, president for Truck Business Unit i Iveco Group, uttalte at de gleder seg til å utvide utvalget av batterielektriske varebiler. Dette vil øke konkurranseevnen i varebilsegmentet, særlig knyttet til siste-mil-leveranser. Jean Philippe Imparato, konsernsjef for Stellantis i Europa, bemerket at samarbeidet med Iveco viser Stellantis’ lederskap innen LCV-markedet og deres forpliktelse til å redusere utslipp og beskytte miljøet.
Gjennom dette samarbeidet styrker Iveco sitt utvalg av elektriske kjøretøy, fra den ikoniske eDaily til de nye modellene, hvilket gir europeiske kunder et bredere utvalg av bærekraftige alternativer tilpasset alle bruksområder.
Hva med Ivecos andre modeller?
Vi stilte Iveco spørsmål om hva som vil skje med eMoovy som de har et samarbeid med Hyundai om å levere i en chassis modell for Europa, samt hva med de tuknge bilene om de ikke vil konkurrere med dagens elektriske Daily. Svarene fra Ilaria Calvanese i Ivecos presseavdeling i Italia er at de utvider sortimentet:
eMOOVY: Iveco intensiverer mot varebilsegmentet. I høst introduserte de denne på IAA, og nå flere elektriske varebiler i samarbeid med Stellantis.Foto: Gianenrico Griffini
- De nye kjøretøyene fra Stellantis prosjektet påvirker ikke utviklings- og opptrappingsplanene i partnerskapet med Hyundai, med den kommersielle lanseringen av eMoovy i september 2024. eMoovy er en lett chassis bil ulike egenskaper, sammenlignet med de to Stellantis Pro One-modellene som vil bli rebrandet som Iveco , sier Calvanese.
- De to nye modellene vil bli en del av Iveco's stadig voksende utvalg av elektriske lette nyttekjøretøy, sammen med eDaily Van, eDaily Cab og IVECO eMoovy. Med disse to nye produktene lukker Iveco gjenværende hull i sitt sortiment, og skaper et fullt tilbud av varebiler som møter alle de ulike behovene til våre eksisterende kunder, samtidig som de tiltrekker seg nye. Ingen kjøretøy erstatter eller begrenser et annet. Hver modell spiller en unik rolle innen vårt sortiment, og bidrar til et målrettet, harmonisk tilbud som tilpasser seg oppdraget og kundenes behov, og styrker vår evne til å levere skreddersydde løsninger for alle utfordringer, avslutter hun.