I Spanske Tarragona var hele toppledelsen i Kia samlet for å
presentere de to nye modellseriene EV4 og PV5 og en liten konseptbil EV2. I
tillegg presenterte de planer for å utvide varebilserien med ytterligere to
modeller PV7 i 2027 og PV9 i 2029.
MOBILITET: Kia’s toppsjef Hu Sung Song la frem selskapets videre vei for elektrisk mobilitet.Foto: Torbjørn Eriksen
Anlegg&Transport var som eneste norske media tilstede
under arrangementet hvor blant annet Kia’s toppsjef Hu Sung Song presenterte merkets planer for varebiler.
Han la vekt på at denne gangen ble Kia’s EV Dager holdt i Europa for å legge
frem visjon og strategi for å akselerere elektrifiseringen i verden og samtidig
understreke betydningen det europeiske markedet har for elektriske kjøretøy.
Kia ønsker å være en leder innenfor elbilmarkedet og med en serie elektriske
biler som snart vil være komplett fra EV2 og til EV9 vil de ha seks personbiler
hvorav flere leveres i ulike varianter for å nå bredt ut i markedet. Kia har
stor tro på elektrifisering og legger sine planer rundt elektrisk mobilitet.
- I dag er jeg stolt av å introdusere vår
komplette massiv EV-portefølje for folk i alle områder i livet, samt våre
første personlige mobilitetsløsninger for både bedrifter og personer, sa Song.
Han legger også til at med den nye linjen av el-varebiler
som selskapet skal introdusere de neste årene, ønsker de å forandre måten
varebiler kjøpes med mer personalisering av bilene rett fra fabrikk. Ny
teknologi har gjort dette mulig uten at kostnadene løper løpsk. De vil tilby
løsninger hvor et kjøretøy kan tilfredsstille flere formål både i yrkeslivet og
familielivet. Ved hjelp av software og apper skal man kunne integrere
kjøretøyet i dagliglivet og næringen på en ny måte.
- Vi vil fortsette å forandre oss som en bransje
som inspirerer nye muligheter for våre kunder rundt om i verden. Kia utvikler
seg til å bli en mobilitets leverandør som har gått fra å være en tradisjonell
billeverandør til et kundefokusert mobilitets merke hvor vi kan inspirere
kunder til å adoptere elektrifisering og personaliserte mobilitetsløsninger i
dagliglivet, avsluttet Song.
Varebilsatsing
VARIANTER: Når bilen lanseres vil den komme i tre versjoner, person-, vare- og som chassis hver i en rekke ulike varianter.www.weigl.biz
KIA EV DAY: Bertel O. Steen topp Harald Frigstad var på plass i Spania. Han var svært fornøyd med den nye varebilen og satt godt bak rattet i bilen som kommer til Norge senere i år.Foto: Torbjørn Eriksen
Det er et drøyt år siden Kia med brask og bram lanserte en
satsing på varebiler under CES-showet i Las Vegas, deretter har de ved flere
anledninger vist frem konseptbilene bygd på deres PBV (Platform Beyond Vehicle)
plattform som da ble vist som konseptbilene PV5 og PV7, men at det også var
planlagt en PV1 og PV3.
Nå ser planene ut til å være noe endret og først ut vil PV5
være, med planlagt salgsstart i Europa 2. mai, og de første leveransene på sen
høsten. Produksjonsstart er planlagt i august. Om Kia Norge vil være klare med
priser og norske spesifikasjoner innen denne datoen er ikke klart, men Kia
lover at den vil bli svært gunstig priset og kan konkurrere med ICE-varebiler
på pris. Den neste modellen som skal komme er da PV7 som planlegges lansert i
2027, og i 2029 kommer PV9 en versjon som vil få totalvekter opptil 4250 kilo og
dermed tilfredsstille de særegne reglene for elektriske varebiler i Europa.
Denne siste modellen var en overraskelse for alle i Spania og har ikke vært
kommunisert tidligere. Samtidig virket det som om de mindre PV3 og PV1
versjonene er lagt litt mer på is inntil videre.
Det vil ved oppstart være rundt 600 forhandlere i Europa for
varebilen. Nøyaktig hvor mange av Kia forhandlerne i Norge som vil forhandle
denne har vi ikke oversikt over, men vi møtte BOS-sjef Harald Frigstad under
arrangementet og han fortalte at varebilene ville bli et viktig tilskudd for
den norske Kia organisasjonen. Bilen passer fint inn i porteføljen og svært
mange av forhandlerne har allerede verksted som kan ta varebiler da Kia ofte
deler salgslokale med Peugeot og Mercedes i Norge. Kia ønsker nemlig at kun
forhandlere som også kan utføre ettermarkedstjenester på bilene, skal være
forhandlere slik at kundene ikke skal være i tvil om hvor de kan få hjelp
dersom det oppstår behov.
Spesifikasjoner:
Lengde kort: 4.495 mm Lengde lang: 4.695 mm Bredde: 1.895 mm Høyde: 1.899 mm Akselavstand: 2.995 mm Varerom inntil 5,1 m3 Høy/lang Nyttelast ca. 700 kilo Varerom lengde: 226 cm (kort) Varerom bredde: 132 cm Varerom Høyde:142 cm (lav) Varerom høyde: 181,5 cm (høy) Mellom hjulbuer 90 cm Bakdør bredde 83* cm Bakdør bredde max 132 cm Bakdør høyde 130/125** Sidedør bredde 80 cm Sidedør høyde 135 cm Lastehøyde 42 cm Innvendig bredde førerh. 1450 mm
Mål foretatt av redaksjonen så noe avvik kan forekomme.
* Der åpningen begynner å bue i bunnen av åpningen ** Lås
PV5
De nye varebilene fra Kia vil utelukkende bli produsert med
elektriske drivlinjer. Den bygges på en videreutvikling av E-GMP
(personbilplattformen) som har fått navnet E-GMP.S. Ved lansering vil det være
tre karosserivarianter, passasjerbil, varebil og som chassis. Varebilen kommer
i to lengder, der det kun er overhenget bak som er forskjellig. Den kommer også
i to høyder, der den lave er godt under to meter høy.
I motsetning til svært mange av de elektriske varebilene har
Kia valgt forhjulsdrift på bilene. Det gjør at de har kunnet senke gulvet i
varerommet og har en lastehøyde på kun 42 cm. Motoren på 120 kW har et moment
på 250 Nm.
Bilen vil bli levert med tre batteristørrelser, 43,3 kWt
LFP, 51,5 kWt NMC og 71,2 kWt NMC batteri. Det er etter all sannsynlighet kun
den største batteripakken som vil bli levert i Norge. Denne vil ha en
rekkevidde på over 400 km, men nøyaktige WLTP-målinger er ikke klare enda. Batteriet
skal kunne lades fra 10-80% på 30 minutter, men hvilke hastigheter som kan
oppnås ville de foreløpig ikke opplyse om.
Kia har en fabrikkgaranti på 7 år /150.000 km med mulighet
for å øke med ytterligere 100.000 km.
Varerommet
MÅL: Vi gjorde egne mål av varerommet, se faktaboksen.Foto: Torbjørn Eriksen
INNLASTING: Vår Italienske kollega Raffaele Bonmezzadri er forbauset over den lave innlastingshøyden.Foto: Torbjørn Eriksen
SPESIEL: Ettersom gulvet er senket så mye blir "hjulbuene" spesielle, men det vil være mulig å bestille et ekstra gulv å legge oppå som gjør at hele vareromsgulvet blir flatt.Foto: Torbjørn Eriksen
VAREROMMET: Gulvet i varerommet er senket maksimalt for å gjøre innlasting så enkel som mulig.
Varerommet har en noe uvanlig utforming da gulvet er senket
maksimalt for å få så lav innlastingshøyde som mulig. Det vil derfor kunne være
mulig å bestille bilen med et flatt gulv som ligger oppå utforingene som er
gjort for fjæringen. Dette ekstra gulvet skal kunne fjernes ved behov får vi
opplyst.
KOMFORTABELT: Interiøret er enkelt og oversiktlig, men med noe mindre oppbevaringsmuligheter enn det mange av dagens varebiler ofte har.Foto: Torbjørn Eriksen
KOMFORTABELT: Interiøret er enkelt og oversiktlig, men med noe mindre oppbevaringsmuligheter enn det mange av dagens varebiler ofte har.
KOMFORTABELT: Interiøret er enkelt og oversiktlig, men med noe mindre oppbevaringsmuligheter enn det mange av dagens varebiler ofte har.Foto: Torbjørn Eriksen
KOMFORTABELT: Interiøret er enkelt og oversiktlig, men med noe mindre oppbevaringsmuligheter enn det mange av dagens varebiler ofte har.Foto: Torbjørn Eriksen
Det er godt med sikringsmuligheter i varerommet, og de viste
også at det er mulig å feste sikringsskinner på ulike punkter, selv i
innertaket på bilen.
For å effektivisere har Kia bygd et eget konverteringssenter
vegg i vegg med fabrikken. Her skal bilene kunne konverteres eller få påbygg
direkte fra fabrikken, noe som skal forenkle og gjøre den ferdige bilen
rimeligere. For å utstyre bilen har de knyttet til seg en rekke kjente
leverandører av utstyr og påbygg.
Sang Dae Kim, sjef for PBV-divisjonen, kan fortelle at de
ikke har noen planer om å tilpasse plattformen til forbrenningsmotor, slik
Mercedes av konkurrentene nylig annonserte på sin Van EA-plattform.
Konverteringer
KONVERTERING: Her ser vi bakseteraden hvor sitteputen kan felles opp.Foto: Torbjørn Eriksen
OPPFELT: Sitteputene er felt opp og hele raden er flyttet fremover.Foto: Torbjørn Eriksen
FABRIKK: Konvertering med rullestoltilpasning kan skje direkte ved fabrikken
ROMSLIG: Selv med bakseter er det romslig i varerommet
STORT: Med setene flyttet fremover blir det nesten normal størrelse på varerommet.
Under presentasjonen viste de frem to smarte konverteringer
av bilen. Den ene er en rullestol-versjon hvor man har en rampe som kan rulle
inn stolen via sidedøren. Dette kan gjøres ved fabrikken og dermed spare mye
ombygging lokalt. Det er foreløpig ingen planer om å kunne konvertere
betjeningen av kjøretøyet for handicappede, så slik konvertering må fremdeles
utføres lokalt.
Den andre løsningen som er fin for de som benytter bilen
både privat og i arbeid, er en flyttbar seterad og skillevegg. Ved hjelp av
skinner i gulvet og en håndbevegelse slås baksetene opp og hele veggen og
seteraden kan trekkes fremover mot forsetene og du får nesten fullt varerom.
Det spørs om denne vil kunne varebilregistreres, med tanke
på hvordan skilleveggen er montert med kun gulvfester, og med en skillevegg
produsert i kompositt materiale, samt at den nok vil bli å regne som en
personbil med fem seter. Det vil uansett være en kjekk løsning for aktive
familier som innimellom trenger større varerom.
Personbiler som ble lansert
EV4 som tidligere er vist frem som konseptbil skal starte slaget i Korea i mars og i Europa i 2. halvår. Bilen vil komme i to versjoner, en firedørs sedan og en femdørs kombi. Begge bilene vil komme med to batteripakker på henholdsvis 58,3 og 81,4 kWt, noe som vil gi en rekkevidde på sedanen på 430 km / 630 km og for kombi versjonen får en rekkevidde på 410 km / 590 km. Ladetid 10-80% oppgis til 29 minutter for det lille batteriet og 31 minutter for det store batteriet. Bilen har også en 11 kW ombordlader for DC lading. Bilene er bygd på Kia’s modulære 400V plattform Electric Global Modular Platform (E-GMP). Bilene får forhjulsdrift og motoren er på 150 kW, noe som gir en akselerasjon fra 0-100 fra 7,4 sekunder. Bilene har meget lav luftmotstand med en Cd på 0.23. Dette er blant annet oppnådd ved at det er en hel plate under hele bilen som reduserer turbulens under bilen.
KOMBI: Interiøret i kombibilen
Bilen er utstyrt med både VTL (240 V strømuttak i bilen) og en 10 kVA V2G (Kjøretøy til nett) funksjon. Andre tekniske løsninger som bilen er utstyrt med er en digital nøkkel som kan deles med 15 enheter inkludert Apple Watch for adgang. I-Pedal 3.0 med variabel regenerativ bremsing. Oppdatering av bilens software gjennom brukerens mobiltelefon. En enorm 30-tommer bred skjerm i tre deler, 12,3/5,3/12,3 tommer, hvor det blant annet er mulig å strømme innhold fra steder som YouTube og Netflix.
Konsept småbil
EV2 konseptbilen er en liten B-segment SUV som skal fremheve selskapets innovasjons og eventyrs ånd. I tillegg til avansert kommunikasjons-teknologi har bilen også en rekke løsninger som ikke vi har sett tidligere. Utvendig så finner vi mange av Kia’s designelementer med LED signatur i underkant av panseret og de umiskjennelige signaturlyktene. Designet er noe mer kantet enn EV4, men så er den ment som et kjøretøy som skal tilbringe det meste av tiden i bymiljø og ikke er så avhengig av lav luftmotstand.
Når dørene åpnes så er bakdøren av selvmords-typen med hengsler i bakkant. Ettersom bilen heller ikke har en B-stolpe så åpenbarer det seg en enorm åpning av nær hele bilens side. Inne i bilen finner vi skyvbare seter hvor det er sofa både foran og bak, selv om det er individuelle rygger i forsetene. Baksetene har oppfellbare sitteputer. Det gjør at ved behov kan baksettet klappes opp og skyves inntil forsetene for å utvide bagasjeplassen. Videre kan forsetet skyves bakover for å få det Kia kalte en piknik plass i bilen.
Dashbordet er enkelt og rent med en stor skjerm uten knapper og spaker. Vi antar at dette vil endres vesentlig før produksjonsmodellen etter planen lanseres i 2026.
KIA EV2: Denne konseptbilen vil komme i produksjonsmodell i 2026Foto: Torbjørn Eriksen
ÅPNING: Det spørs om denne åpningen blir å finne i produksjonsmodellen, men det er klart at det forenkler innsteget i baksetet veldig.