MELLOMKLASSE: Nye Maxus eDeliver 7 vil konkurrere i mellomklassen og spørsmålet er om den eller VW ID. Buzz blir første varebilen i Norge med firehjulsdrift.

Maxus-familien øker

SKI: Nå er de første eksemplarene av Maxus eDeliver 7 registrert i Norge. Varebilen kommer i høst også med 4-hjulsdrift.

Publisert

Vi har tatt en kort prøvetur med den nye Maxus eDeliver 7 med bakhjulsdrift. 

KOMFORTABEL: Vi fant oss godt tilrette bak rattet i nye Maxus eDeliver 7.

I høst blir det spennende å se om eDeliver 7 med 4x4 eller konkurrenten med VWs ID. Buzz Cargo 4MOTION blir første ut med elektrisk varebil med 4-hjulsdrift i landet. Riktignok finnes allerede en ombygd Kia EV9 på grønne skilter. For mange har 4x4 vært en etterlengtet kombinasjon og om vi ser på registreringstallene for de tre bestselgende dieselalternativene i segmentet, har de hatt en 4x4 andel på 96%, 99,6% og 89% hittil i år, så det er helt tydelig at drift på alle hjul er populært i dette segmentet.

eDeliver 7

Dette er en helt ny bil som skiller seg ut fra de tidligere Maxus-modellene ved at den har nytt design og et mer moderne interiør. Sentralt finner vi nå en stor touchskjerm hvor både Android auto og Apple CarPlay er tilgjengelige ved hjelp av ledning. En annen bedring med infotainment systemet er at det nå også er mulighet for å legge inn snarveier til funksjoner som ofte benyttes. Eksempelvis for å slå av varlingen om at du kjører over fartsgrensen, eller filholder funksjonen som begge ligger godt begravd inne i menyene.

FUGLEPERSPEKTIV: Under sving i lave hastigheter får du bilen i fugleperspektiv slik at det er mulig å unngå fotgjengere, syklister eller gjenstander som kommer i veien.

Når vi starter kjøringen kjenner vi umiddelbart at dette er en vesentlig oppgradering fra eDeliver 3. Styringen er mer kontant, god og presis. Fjæringen er også blitt mer harmonisk og fungerte svært godt under vår kjøring på litt ujevne landeveier. Vi fant oss svært godt til rette i førersetet og gleder oss til å prøve bilen i Oslo-runden ved en senere anledning. Det er tre kjøremodus med Eco, Normal og Power. Personlig er jeg ikke noen stor fan av en-pedals kjøring, men med den kraftigste av de tre regenereringsmodusene er det her fullt mulig å kjøre raskt, selv på svingete og kuperte veier som krever en del hastighetsendringer uten å røre bremsepedalen særlig mye.

En litt snedig funksjon er ved sving i lave hastigheter, da viser skjermen et oversiktsbilde i fugleperspektiv rundt bilen slik at lave hindre som ikke er synlig i speilene kan unngås.

Egenskaper

eDeliver 7 har en batteripakke på 77 eller 88 kWt, noe som gir en WLTP rekkevidde på 362 km under blandet kjøring. Ved en trefas AC-lading oppnås inntil 11 kW ladehastighet, mens hurtiglading oppgis til 20-80% på 43 minutter.

Vi kjørte en times tid med bilen og hadde et forbruk på 23,1 kWt/100 km uten at vi kjørte særlig økonomisk eller sakte, snitthastigheten var 56 km/t.

Nyttelast

eDeliver 7 leveres i to lengder med har varerom på 5,9 og 6,7 m3 og en nyttelast på rundt 1000 kilo, avhengig av versjon. På nettsiden skriver importøren at bilen får en hengervekt på 1500 kilo, men på siden av testbilen vår står det inntil 2000 kilos hengervekt, dette gjelder for 4x4 versjonen som kommer. I England har nemlig disse bilene fått 2000 kilos hengervekt, forteller selgeren hos RSA.

Standard er et stigtrinn som felles ut når sidedøren åpnes, denne gjør innsteget til varerommet mer komfortabelt.

STIGTRINN: Kommer automatisk ut når bilens sidedør åpnes.

 

 

Powered by Labrador CMS