AKSEPTABELT: Forbruket på vinterstid var absolutt akseptabelt! I kaldt vær brukte den kun 23% mer energi enn da vi kjørte Long Range-versjonen i mildere klima.Foto: Torbjørn Eriksen
Akseptabel rekkevidde på vinterføre
OSLORUNDEN: Vi var spent på hvor mye mer strøm Mercedes-Benz eVito brukte vinterstid, sammenlignet med da vi kjørte Long Range-versjonen på Oslorunden tidligere i varmere vær.
Etter at eVito kom med større batteri (66 kW med 60 kW
utnyttbar kapasitet), har den fått langt bedre rekkevidde enn første generasjon og dermed blitt mer aktuell for
flere kunder. Vi ønsket derfor å se hvilken påvirkning vinteren hadde på
energiforbruket. Med oppgitt rekkevidde på 259 km på bilen vi hadde til disposisjon i vinter, var vi spent på om det ville være tilstrekkelig for å komme rundt vår 200
km lange Oslorunde. Som vanlig lastet vi bilen med ca. 60% av lovlig
tillatt nyttelast, og bilen veide 2980 kg på testrunden.
Kan det gå?
Uken vi hadde eVito til rådighet var det meldt mildvær i
Osloområdet. Vi kjørte derfor testen om kvelden på den kjøligste dagen i temperaturer fra 0°C
til -2,5°C.
Det fulgte også med ganske kraftig snøvær den første delen av testrunden, noe
som absolutt ikke var positivt for forbrukstallene. Det var derfor med stor
spenning vi dro avgårde, men hadde for sikkerhets skyld avtalt med en av husets redaktører som sto
klar til å «redde oss» dersom vi skulle kjøre oss tomme for strøm.
Mercedes-Benz eVito
Motor, type
Elektrisk
Maks. effekt
85 kW / 116 hk
Maks. dreiemoment
360 Nm
Oppgitt blandet forbruk / 100 km
23 kWh
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP)
259 km
Batterikapasitet, tilgjengelig
60 kWh
AC ladeeffekt
11 kw
Ladetid
6,5 timer
DC Hurtigladerkapasitet
80 kW
Ladetid 10-100%
35 minutter
Kjørerute
200 km
Totalt drivstofforbruk
56,4 kWt
Drivstofforbruk/mil
2,82 kWt (2,62 kWt**)
Gjennomsnittshastighet
54 km/t
Drivhjul
Forhjul
Dekk
Nokian Hakkapeliita CR4 225/55R 17C
Tillatt totalvekt
3 200 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel
2520 / 1460 / 1060 kg
Egenvekt i vognkort
2431 kg
Tillatt aksellast foran / bak
1650 / 1750 kg
Utregnet nyttelast totalt
680 kg
Aktuell vekt i test
2980 kg
Lengde / bredde / høyde*
5140 / 1928 / 1932 mm
Akselavstand*
3200 mm
Varerom (plan) l / b / h*
247 / 164 / 130 cm
Lasteromsvolum
6,0 m3
Skillevegg bygger inn i varerom
20 cm (65 cm høyde)
Bredde mellom hjulkasser*
126 cm
Lastehøyde*
53 cm
Dørtype bak
Topphengslet
Mål bakdør
135 / 118 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler
147 cm
Lengde nedkant frontrute - bakveg
172 cm
Bredde døråpning førerdør
62 cm
Lengde på sitteputen i førersetet
49 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.
98 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.
60 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.
105 cm
Opplysninger fra importør ** Forbruk i henhold til bilens kjørecomputer.
Ved start viste bilen en rekkevidde på 236 km. Ettersom vi
hadde hentet bilen tidligere samme dag, visste vi lite om hvilken historikk bilen
hentet beregningene fra. Var det tomkjøring, bykjøring eller fullastet
landeveiskjøring? Slik historikk påvirker kalkulasjonen bilen gjør i henhold til
rekkevidde.
Snø
Det var ca. null grader og tett snøvær da vi
startet, og i tillegg var de første 20 km på motorvei som trekker mye strøm. Det gjorde sitt
til at da vi var kom opp på toppen av Gjelleråsen, hadde vi kun 12 km å gå på for
å klare den 200 km lange runden. Samtidig viste gjennomsnittsmåleren at vi hadde et
forbruk på 30,6 kWt/100 km, noe som tilsa at vi akkurat ikke ville rekke rundt.
Vel oppe på rundens høyeste punkt, Tryvannstårnet, hadde den
totale rekkevidden sunket ytterligere til 205 km (kjørt distanse + gjenværende
distanse) og et snittforbruk på hele 32,1 kWt. Heldigvis, da vi igjen var nede
på E18 ved Vækerø, var totalrekkevidden økt til 219 km. Forbruket viste nå 26,1
kWt/100 km, og i tillegg hadde snøværet lettet noe.
Etter halvkjørt runde hadde vi i henhold til forbruksmåleren
et forbruk på 27,9 kWt/100 km og 110 km i rekkevidde, samt 52% batterikapasitet igjen.
Da begynte vi å ane at dette kommer til å gå bra. Vel tilbake viste bilen en gjenstående
rekkevidde på 13 km, eller 6% batterikapasitet og et snittforbruk på 26,1 kWt/100 km.
Dette er nok noe snaut, for med 6% batteri igjen er nemlig forbruket 28,2 kWt/100
km, eller 23% høyere enn oppgitt WLTP-forbruk. Da vi kjørte Long Range-versjonen i
høstvær for noen måneder siden, oppnådde vi et forbruk på 23,4 kWt/100 km, eller ganske nøyaktig det oppgitte WLTP-forbruket (med 3200 kg vekt). Vi må derfor si oss relativt fornøyde med resultatet vi oppnådde.
Kjøreopplevelsen
Å kjøre eVito er som å kjøre en standard Vito. Bilen er
komfortabel, har god styring og bra fjæring. Det er mer stille i førerhuset, men man
merker dekkstøy bedre enn i en konvensjonell varebil. Med vinterdekk er det også både mer støy og større rullemotstand enn eco-dekkene som sitter på de fleste elektriske
biler fra fabrikk.
Det vi synes er litt synd i eVito, er at man har spart på infotainmentsystemet
slik at det bare er Audio 30 (standard) og Audio 40 som er tilgjengelige. MBUX-systemet
som er tilgjengelig i EQV, Sprinter og Citan, er mye bedre og har flere muligheter.
Bilen er utstyrt med tre kjøremodus og hele fem trinn for regenerering. Regenereringen kontrolleres ved hjelp av girskifthendlene bak rattet,
noe som gir effektiv utnyttelse av energien dersom man ønsker å jobbe aktivt
med regenerering/utrulling over bakketopper, eller utover flater etter bakker.
Varerommet
Lastekapasiteten i eVito er med sine 680 kg noe lavere enn
andre biler i klassen. Ofte er disse mellom 750 og 900 kg, enten det er med
forbrenningsmotor eller elektrisk drivlinje. eVito har også 20 kg mer nyttelast enn Long Range versjonen, selv om Long Range har 250 kg høyere tillatt totalvekt.
Det er godt med lastsikringsmuligheter i varerommet.