LOVENDE: Vi finner oss godt til rette bak rattet i nye Renault Kangoo E-Tech og forbrukstallene er så absolutt akseptable da vi testet bilen i temperaturer rett i overkant av frysepunktet.

Lovende på rekkevidde

KANGOO: Renault Kangoo E-Tech er endelig kommet til Norge i ny versjon. Vi har satt den på prøve i Oslo-runden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det må være frustrerende å være både bilprodusent, bilimportør og bilkjøper i disse tider. Da Renault presenterte den helt nye Kangoo-modellen ble det annonsert at de første eksemplarene av den nye elektriske modellen skulle være på plass på tampen av 2021. På det tidspunktet var det første eksemplaret av varianten med forbrenningsmotor så vidt blitt registrert her i Norge.

Pluss og minus

+ Rekkevidde
+ Lasterom
+ Førerkomfort

- Nyttelast
- Infotainmentsystem
- Sidespeil

Renault Kangoo E-Tech

Motor, typeElektrisk
Maks. effekt120 hk
Maks. dreiemoment245 Nm
Oppgitt forbruk188 Wt/km
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP)285 km
Rekkevidde bykjøring (WLTP)406 km
BatteritypeLi-ion med kjølesystem
Batterikapasitet45 kWh
Batteri kjøler og varmerJa
Innebygd lader22 kW
Hurtigladerkapasitet80 kW
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk37,35 kWt
Drivstofforbruk/mil1,87 kWt
Total kjøretidminutter
Gjennomsnittshastighet55 km/t
DrivhjulForhjul
Tillatt totalvekt2230 kg
Veid egenvekt m/fører for-/ bakaksel m/ full tank1840 kg/1000 kg/840 kg
Egenvekt i vognkort1720 kg
Tillatt aksellast foran / bak1170 kg/1270 kg
Utregnet nyttelast totalt390 kg
Maks. tilhengervekt1500 kg
Tillatt kuletrykk75 kg
Aktuell vekt i test2080 kg
Lengde / bredde / høyde*4488 mm/1859 mm/1864 mm
Akselavstand*2716 mm
Bakkeklaring*169 mm
Varerom (plan) l / b / h*1810 mm/1570 mm/1215 mm
Volum varerom*3,3 m3
Bredde mellom hjulkasser*123 cm
Lastehøyde*635 mm
Dørtype bak / b / h*Dobbeltdør/121 cm/111 cm
Sidedør høyre b / h*60 cm**/106 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler137 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg174 cm***
Bredde døråpning førerdør94 cm
Lengde på sitteputen i førersetet48 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.116 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.59 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.100 cm
Justering sete lengderetning / høyde19 cm/6 cm
Justering ratt høyde / lengde4 cm / 5 cm
Gulvhøyde, fra bakkenCa. 17 cm
Pris grunnmodell uten ekstrautstyrKr. 362.900,- ****

* = Fabrikkdata ** Uten åpen sesam-løsning *** 70 cm dypt dashbord **** rimeligste versjon med sesam-løsning

Renault Kangoo var den første «skikkelige» el-varebilen og ble som første elektriske varebil kåret til årets varebil i Europa i 2012. Bilen har hatt en litt jojotilværelse på registreringsstatistikken ettersom det er kommet modeller med lengre rekkevidde. Totalt er det per utgangen av oktober 2022 registrert 2536 med en topp i 2018 hvor hele 687 elektriske Kangooer ble registrert. Bilen er faktisk den tredje mest solgte el-varebilmodellen etter Nissan eNV200 og Toyota Proace.

Forbruk

SESAM: Med denne løsningen kan man åpne store deler av bilens side. Det finnes også spesialinnredninger som kan monteres langs bakveggen, for å vris rundt så man får tilgang gjennom denne døråpningen.

Vi startet dagen med fullt batteri, forhåndsvarmet bil og rekkeviddemåleren sa 188, som var det høyeste tallet gjennom dagen. Med andre ord, vi skulle ikke ha kommet gjennom våre definerte 200 kilometer. Like fullt så var vi ikke så bekymret der vi satt i bilen på starten av vår rute. Rekkeviddemåleren er, så vidt vi har klart å finne ut, definert som et resultat av de siste 75 kjørte kilometerne. Dagen før hadde vi hatt mye småkjøring med kaldstart uten forvarming. Det er noe som etter vår erfaring «dreper» rekkeviddemålere.

Allerede på Gjelleråsen, etter en av de hardeste delene av ruten med mye motorveiskjøring hadde vi nesten gjenstående rekkevidde til å komme rundt. Bilen viste da ett snittforbruk på 19,6 kWt/100 km noe som i hvert fall skulle gi oss nok rekkevidde. Vel nede på ring 3 var tallene godt i vår favør med en total (kjørt pluss gjenstående rekkevidde) på 212,7 km og snittforbruket hadde falt til 17,4 kWt/100 km.

Klatring koster

Fra ring 3 og opp til Tryvannstårnet droppet batteriprosenten med 10 prosent og snittforbruket gikk fra 16,7 til 21,2 kWt/100 km samtidig var vi nede på en totalrekkevidde på 190 km igjen, men hva som går opp må jo ned igjen vel nede på E18 hadde vi fått ett prosent mer på batteriet og snittforbruket var droppet til 16,4 kWt/100 km. Slik fortsatte vi runden med store variasjoner i snittforbruket, men hele tiden på den positive siden.

Vel tilbake ved utgangspunktet hadde vi kjørt 200 km, gjenstående rekkevidde på måleren viste 48 km og batteriprosenten 17. Vi hadde hatt noe køkjøring inn mot Ryen på morgenen, så gjennomsnittshastigheten var litt lavere enn normalt (ca. 58 km/t) med 55 km/t. For de som er gode i matte og ikke får tallene til å gå helt opp, så har vi forsøkt oss på en forklaring i en egen faktaboks.

INTERIØRET: Her er det ett enormt stort dashbord, med en sentralt plassert infotainmentskjerm og en «vanlig» girspak.

Komfort

OVERSIKTLIG: Informasjonen i dashbordet er grei, men vi kunne tenkt oss at det var litt flere detaljer tilgjengelig vedrørende forbruk.

Vi finner oss godt til rette i den nye Kangoo-en. Førersetet har gode muligheter til individuell tilpasning, men lange personer hadde nok ønsket seg noe lengre justering bakover. Testbilen var et meget velutstyrt eksemplar med mye assistansesystemer. Vi finner alt vi har behov for når det gjelder informasjon om forbruk og energi etc. Likefult skulle vi gjerne fått tilgang til litt mer informasjon, som et skikkelig forbrukstall for hele kjøreturen, eller siden sist nullstilling, eller sist lading etc.

SPEILKAMERA: Vi venner oss så smått til dette store «sladrespeilet». Det gir en annerledes følelse med digitalt midtspeil sammenlignet med et tradisjonelt speil. Fordelen er at selv med tette bakdører vil du kunne se hva som foregår bak bilen.

Forbruk
-en hodepine

Å beregne forbruket nøyaktig er faktisk relativt vrient. Bilen har et batteri på 45 kWt netto utnyttbar kapasitet. Etter at vi var kommet gjennom våre 200 kilometer viste bilen 17 prosent gjenstående batteri og 48 km rekkevidde. Vi satte bilen umiddelbart på lading, og da bilen var full viste laderen at vi hadde ladet 38,43 kWt. Noe forsvinner i effekttap under lading, men dersom vi trekker 17 prosent fra de 45 kWt skulle vi ha ladet 37,35 kWt, noe som gir et forbruk på 18,68 kWt/100 km. Med netto 45 kWt, burde da gjenstående rekkevidde være cirka 40 km.

Men så har vi hodepinen for de som er gode i hoderegning. Vi kjørte 200 kilometer, og bilen viser en gjenstående rekkevidde på 48 kilometer, men kun 17 prosent batterikapasitet (burde vært 20 prosent for å nå 48 km). Så har vi bilens forbruksmåler som viste et forbruk på 17,3 kWt/100 km.

Det at bilen kun benytter de siste 75 kilometerne gjør at vi her må se bort ifra gjenstående rekkevidde og kun benytte batterikapasitet i utregningen. Vi kommer da til en totalrekkevidde på 241 kilometer med temperaturer på mellom 2 og 4 varmegrader og regn absolutt hele kjøreturen. Det er slettes ikke verst. Tidligere har vi sett at regn alene har redusert rekkevidden med mellom 8 og 12 prosent, så har vi temperaturfaktoren i tillegg. Trekker vi fra 10 prosent på de oppgitte 285 kommer vi til 256 km, og med den lave temperaturen i tillegg er 241 km rekkevidde slettes ikke verst.

Vi finner også en mismatch mellom oppgitt rekkevidde WLTP (285 km) og oppgitt forbruk WLTP (18,8 kWt) under blandet kjøring. Med 45 kWt på batteriet skulle rekkevidden vært 239 km. Dette har vi forsøkt å få en forklaring på, men har foreløpig ikke fått noen annen god forklaring her enn at det har med ladetap å gjøre i forbrukstallet og måten WLTP beregnes

Vi finner også infotainmentsystemet noe tregt i bruk og telefonen koblet seg ikke alltid opp automatisk når vi kom inn i bilen. Her finnes det rom for forbedringer både når det gjelder hastighet og intuitiv bruk. Vi liker at det er store knapper for varmeapparatet. Hvorfor man har beholdt girspaken og den store utbulingen må være et kostnadsspørsmål. Den gjør jobben, men tar også unødig mye plass. Ved å dytte girspaken mot høyre får man tilgang til tre regenereringsmoduser, men med kjøring i drive og ett lett trykk på bremsen virker det som om vi oppnår den samme regenereringen, uten å måtte «røre» med spaken. Under kjøringen kjører vi i normal-modus, men bilen er også utstyrt med et eco mode.

Siden biler utstyrt med den såkalte sesam-døren på passasjersiden, er halve bakveggen gitter. Det betyr noe mer støy i førerhuset, men også en fleksibel lasteromsløsning hvor man kan få plass til lengre gjenstander, eller eksempelvis en innredning som kan vris inn i den doble sidedør-åpningen.

Varerommet

Det som definerer bilklassen og kanskje den viktigste egenskapen er nettopp varerommet. Testbilen er godt utstyrt også her med ekstra gulv og vegger. Det er seks sikringskroker i gulvet og tre langs den venstre sideveggen. Belysningen i varerommet er god med to lamper som gir godt med lys selv i mørket.

BRA: Varerommet er godt utstyrt med sikringsmuligheter, men nyttelasten er for lav for en bil i denne klassen.

Nyttelasten er derimot litt begrenset i utgangspunktet med oppgitte 510 kilo, og når vi kjører den på vekten viser det seg at det kun er 390 kilo faktisk nyttelast med en 75 kilos fører. Det skal da ikke mye last inn i bilen før det er overlast. En positiv side er at bilen har lov å trekke en henger på hele 1500 kilo. Dessverre har ikke testbilen hengerfeste, slik at vi får testet hvordan det å trekke henger påvirker forbruket, men vi håper at vi får anledning senere.

LADING: Hurtiglading med inntil 80 kW og AC lading med inntil 22 kW.
Powered by Labrador CMS