To nye «små» fra Renault
SESAM ÅPNE: Renault har ofte vært tidlig ute og vist frem nye og praktiske løsninger, nå kommer en riktig «Sesam lukk deg opp»-løsning.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Renault Kangoo har en lang historie hvor det er produsert over fire millioner biler siden lanseringen i 1997. Når bilen nå fornyes, skilles den i to serier med Kangoo Van og Express Van. Sistnevnte er allerede på plass i Norge.
Begge bilene får en helt ny front som nå har de samme linjene som resten av nyttekjøretøyene fra Renault. Ellers er bilens linjer mer strømlinjeformet og bilene har fått nye LED-hovedlykter som forbedrer sikten betraktelig. Begge bilene får også Rear View Asssist som har et kamera over bakdøren og sørger for sikt bakover selv om bakdøren ikke har vindu.
Ny innstegsmodell
Den helt nye Renault Express skal tilfredsstille de kundene som har behov for en mindre og rimeligere bil, men med god lastekapasitet. Varerommet blir nemlig like stort som den korte Kangoo med 3,3 m3 og 191 cm lengde med fast skillevegg og 236 cm lengde med den foldbare skilleveggen. Nyttelasten blir på 650 kg. Bilen kommer med 75 hk og 95 hk dieselmotorer og sekstrinns manuell girkasse. Bredden på sidedøråpningen blir 716 mm, noe Renault hevder er best i klassen. Dette blir en enklere bil som er designet for å utføre et oppdrag, men uten mange av de nye funksjonene og egenskapene som kommer i den nye storebroren Kangoo.
Innvendig finner vi et nytt interiør med en sentralt plassert 8" multimediaskjerm. Bilen får smarttelefonspeiling og induksjonslading av telefonen. Dashbordet har fått et horisontalt uttrykk.
- De første eksemplarene er allerede på plass og Norges-lanseringen skjer i disse dager. Dette blir en spennende og meget prisgunstig bil for Norge, forteller Nils-Henrik Holmen, adm. direktør RBI Norge AS.
Startprisen for en 75 hk blir 184.900,- ex. mva og leveringskostnader.
Kangoo Van
Nye Kangoo som etter planen ankommer Norge i begynnelsen av 2022, kommer i to lengder med 3,3 og 3,9 m3 varerom. Som varebil leveres den med 2 eller 3 seter. Det er tre bensin-motorer på 100 og 130 hk og fire dieselmotorer på 75, 95 og 115 hk, i tillegg til elektrisk motor. Bilene leveres med 7-trinns automatgirkasse eller 6-trinns manuell girkasse litt ulikt avhengig av motoralternativer.
I tillegg får nye Kangoo en rekke nye sikkerhetssystemer. Blant annet avstandsvarling mot forankjørende kjøretøy. Cruisekontroll med bakke kontroll for utforkjøringer og Stopp & Gå funksjon. Parkeringsassistanse som finner en passende parkeringsplass og sørger for trygg styring inn på plassen. Med et håndfri-kort åpner og låser bilen seg automatisk når føreren ankommer eller forlater bilen.
Den mest spennende og innovative nyheten er den nye «Sesam Sesam»-døråpningen hvor B-stolpen på bilens høyre side er fjernet og både skyvedør og passasjerdør kan åpnes og gi en døråpning på hele 1446 mm. Det er enda ikke klart om denne løsningen vil bli godkjent i Norge, men importøren opplyser at de jobber med saken.
Bedre elektrisk rekkevidde
Renault går bort fra Z.E.-navnet og den nye elektriske varianten får navnet E-Tech Electric og blir lansert mot slutten av året, og vil etter planen komme til Norge i første halvår av 2022. Bilen blir utstyrt med en 75 kW elektromotor med 245 Nm dreiemoment. Den får seks kjøremoduser fordelt på tre kjøremodus i Eco mode som begrenser motorkraften til 55 kW og tre i Normal modus som da utnytter alle 75 kW i motoren.
Batterikapasiteten utvides fra dagens 33 kWt til 44 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på ca. 265 km. Endelig vil bilen også få hurtiglader på 75 kW, noe som gjør at 80% av batterikapasiteten kan lades på 42 minutter.