Elektrifiserer sykehuslogistikken
Transport står for en stor andel av utslippene til landets helseforetak, og flere helseforetak satser nå elektrisk.
De åtte bilene i Sykehuset Østfolds interntransport tilbakelegger hele 750 mil på østfoldveiene hver uke. Nå er fire av bilene byttet ut med elektriske biler.
– Det gleder oss at vi nå har fått på plass fire nye biler som gjør at vi er 50 prosent elektrifisert. Nå er målet om 100 prosent elektrifisert bilpark i vår seksjon i 2030 innenfor rekkevidde, sier Daniel Melhus Lipovoj, konstituert seksjonsleder i seksjon logistikk og transport i en pressemelding.
Behovet for transport i Sykehuset Østfold er i konstant utvikling, og antall oppdrag øker.- Da er det godt å kunne øke kvaliteten på arbeidsplassen til våre medarbeidere med biler som er i tråd med sykehusets miljømål, sier Lipovoj.
1300 oppdrag i uka
Bilene i sykehusets interntransport er på veiene alle hverdager. De bringer blodprøver og prøvetakingsutstyr fra og til fastleger i Østfold, og transporterer blod og prøver for sykehusets utestasjoner for blodprøvetaking. De kjører ernæring og antibiotika til hjemmeboende pasienter, og de bringer ulike forbruksvarer fra Kalnes til sykehusets andre lokasjoner.
– Vi har totalt ni sjåfører som løser i gjennomsnitt 1300 oppdrag hver uke. Det betyr mange timer bak rattet, og da er det bra vi har gode elektriske biler på avtale, som dekker interntransportens behov, sier Lipovoj.
– Vår bilpark er nå cirka 40 prosent elektrisk, sier seksjonsleder transport Harald Brekke ved Oslo universitetssykehus. Målet er en 100 prosent elektrisk bilpark.
Diesel i reserve
Samtlige varebiler er nå elektriske, men foretaket har beholdt et par eldre diesel varebiler i reserve. Dette viste seg svært nyttig i vinter da det var på det kaldeste. De litt eldre elbilene tåler ikke kulde så godt, og rekkevidden blir veldig redusert.
– Neste skritt i elektrifiseringen blir våre lastebiler og minibusser. Her er det flere utfordringer som må overvinnes før vi kommer i mål:
- Infrastruktur med ladestasjoner. Kapasiteten er nå helt sprengt.
- Kostnad ved anskaffelse
- Utvalg av lastebiler i klassen under 7,5 tonn er svært begrenset. I tillegg vil store, tunge batteripakker føre til begrenset nyttelast på disse bilene.
Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus var tidlig ute og anskaffet Norges første elektriske akuttbil. I dag er samtlige akuttbiler elektriske. I disse dager er Prehospital klinikk i gang med å teste ut en elektrisk hvit ambulanse for syketransport.