Her er regjeringens ladeplan for tunge kjøretøy
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Planen for utbygging av ladestasjoner langs riksveinettet
for tunge kjøretøy er en oppfølging av den nasjonale ladestrategien som
regjeringen la fram i desember. Planen er laget av Statens vegvesen, i
samarbeid med Enova og Nye Veier. Samferdselsministeren mottok planen mandag.
Planen viser hvor trafikkstrømmene er størst, og langs hvilke strekninger det er fornuftig å etablere et tilbud først. Den viser også raste- og døgnhvileplassene som kan egne seg for tungbillading.
– Jeg tror det er mulig å få til en tilsvarende utvikling for tunge biler som den vi har sett for personbiler, men det forutsetter at lastebiler som skal dekke lange strekninger kan lade underveis. Ladingen må dessuten kunne kombineres med sjåførenes lovpålagte pauser. Denne planen for ladestasjoner langs riksveinettet er et viktig skritt på veien for å få til et godt ladetilbud også for tunge biler, sier Nygård.
Hittil i år er nesten 10 prosent av nye lastebiler elektriske. Målet er at langt flere skal bytte ut dieselbilen med en som går på strøm.
– Veitrafikken står i dag for 18 prosent av norske utslipp, og omtrent en tredjedel av dette er fra tunge biler. Det betyr at utslippene fra tunge biler må ned. Hvis vi ikke skal kutte kraftig i transportomfanget, må vi erstatte fossile kjøretøy med nullutslippskjøretøy. Med denne planen mener jeg vi er et godt skritt på veien, sier Nygård.
I planen er det laget en rekkefølgeplan for å sikre et tilstrekkelig tilbud av ladestasjoner for tunge kjøretøy på enkelte strekninger og områder, slik at tungtransport med elektrisk drivlinje kan komme i gang.
Planen omfatter en oppstartsfase (med trinn 1 og 2), en utrullingsfase (med trinn 3-6) og en videreutviklings- og vedlikeholdsfase.
Fase 1: Oppstart, muliggjøre langtransport på noen strekninger med 10 - 20 ladestasjoner.
Oslo - Svinesund og strekninger mellom «8-timers» strekningene Oslo - Kristiansand-Stavanger, Oslo - Bergen og Oslo – Trondheim prioriteres først.
Trinn 1-2:
- Ladestasjoner mellom og nær store byer, på mest trafikkerte strekning
- Forsterke med 1-2 ladestasjoner på strekningen og alternativ rute
Fase 2: Utrulling langs riksvei: Til totalt 80-100 steder
Videre utbygging: etablere ladestasjoner midtveis, deretter
halvere avstander til ca. 100 km på TEN-T-veinettet og 100-200 km på øvrig
riksveinett, eksempelvis:
Trinn 3-6:
- Viktige korridorer for godstransport i Sør-Norge
- Bodø – Fauske – Narvik – Tromsø, øvrige riksveier i Sør-Norge
- Strekninger i Nord-Norge (eks. ved større byer, havner, grensestrekninger)
- Hele riksveinettet
Fase 3: Videreutvikle, tette
hull og vedlikeholde
Tette hull der det er langt mellom ladestasjoner. Mer effekt, flere ladestolper og flere ladestasjoner i pressområder og redusert tilbud ved lite etterspørsel.
Siden det ikke er fastsatt budsjett og virkemidler som
følger planen, er etappene uttrykk for en rekkefølge som bidrar til sammenheng
i og utvikling av tilbudet, uten at det er fastsatt tidsfrister for de ulike
etappene, heter det i rapporten. For å få på plass et minimumstilbud så raskt som
mulig er det behov for både å benytte midlertidige og flyttbare ladestasjoner
som battericontainere med ladeuttak, og å ta i bruk tomter som kan benyttes for
en periode.