PASSER ALLE BILER: Med ladekabler tilgjengelig fra bommer over rampa, kan alle typer lastebiler lades mens de laster og losser, uten fare for at kabler skades.

Gjør hurtiglading mer tilgjengelig

SMARTE LØSNINGER: Med en kombinasjon av solceller og batteribanker, kan Supercharge gjøre det mulig å hurtiglade tunge kjøretøy på hittil «umulige» steder.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SKREDDERSØM: Arild Hansen og Supercharge kan levere mange ulike løsninger av ladere til tunge kjøretøy.

Holta & Håland har blant annet levert og vedlikeholdt bensinpumper og bilvaskeutstyr både lette og tunge kjøretøy i rundt 50 år. I 2017 satte lederteamet seg ned for å finne ut og konkretisere hvordan det grønne skiftet skulle se ut for selskapet.

I denne fasen ble Arild Hansen engasjert for å skrive forretningsplan for et nytt grønt selskap, og ut av det ble datterselskapet Supercharge født.

Forretningsideen er å være en teknologi- og løsningsleverandør og integratør av ladeløsninger, uten selv å være eier eller operatør av ladeanleggene.

Supercharge bruker flere europeiske og asiatiske produsenter av lade-elektronikk, men designer og syr sammen gode løsninger med hardware, software og 24 timers helpdesk/support inkludert.

– Enorm boost

De siste årene har volumet av elektriske lastebiler vokst fra en håndfull, via et titall til at det i 2022 ble levert hundrevis av elektriske tunge kjøretøy. Den utviklingen er ventet å fortsette, og Arild Hansen mener Supercharge er godt posisjonert til å bidra til at infrastrukturen bygges skikkelig ut.

FLEKSIBEL: Supercharges mobile ladestasjoner kan brukes til å lade mange ulike typer kjøretøy.

– De neste fem årene vil vi se en enorm boost på utrulling av elektriske lastebiler og busser. Personlig tror jeg noen vil snuse på hydrogen, men jeg tror ikke det vil ta av de neste fem årene. Da kommer batterielektrisk kommer til å dominere, spesielt nå når lastebiler med batterier i megawatt/time-klassen blir tilgjengelig, sier han.

Selv om de elektriske lastebilene nå blir prioritert av de store lastebilprodusentene, knytter mye av usikkerheten for de som skal investere i kjøretøyene seg rundt ladeinfrastrukturen. Egnet ladeinfrastruktur må være tilgjengelig der bilene kjører, og ikke minst der bilene laster og losser. For få til effektiv drift av en elektrisk lastebil, mener Hansen at hurtiglading når lastebilen uansett står stille, er den mest gunstige løsningen.

– Man ønsker å hurtiglade mens man laster og losser. Det å bruke den tiden og de kvadratmeterne er et stort ønske, og den mest effektive løsningen, sier Hansen.

Lading ved rampa

Siden det foreløpig ikke er noen standard på hvor ladeuttaket på lastebiler er plassert, har det vært krevende å lage en universell løsning for lading ved rampe. Dessuten vil jo selve trekkvognen være plassert lengst fra bygget, når en bil står ved rampa. Det medfører lange ledninger som lett kan skades.

FLYTTBAR: Mobile ladepunkter er et annet produkt Supercharge satser på. De kan flyttes rundt ettersom hvor behovet til enhver tid er, for eksempel ett sted om vinteren og ett annet sted om sommeren.

Derfor har Supercharge utviklet en løsning med CCS-uttak montert på bommer over plassene, der ladekabel kan trekkes ned til ladekontakt i kjøretøyet. På den måten kan alle typer elektriske lastebiler lade når de likevel står stille.

– Vi tror dette er et veldig fremtidsrettet produkt, sier Hansen.

Mange ulike løsninger

Supercharge har så langt levert rundt 300 ladepunkter, og er en totalleverandør av ladeløsninger som leverer hurtiglading til både vanlige elbiler, tunge kjøretøy, bygg og anlegg og til båter og havneanlegg. Interessen er stor, forteller Hansen, som sier at selskapet skriver tilbud så blekket spruter «as we speak».

– Vi har en verktøykasse med ulike løsninger, og finner ut sammen med kunden hva behovet er – ikke minst hva som er smart for kunden å sitte på av ladeløsninger på eget anlegg, for å sørge for lavere kostnader og sikre stabil tilgang, sier Hansen.

Han sier også at leveringsdyktigheten er god, i en tid der mange sliter med å få deler og utstyr på plass tidsnok.

– En del ladere kan du få i morgen. Vi har tatt konsekvensen av forsyningssituasjonen, og sitter på et godt lager av mange av de mest brukte modellene. Selv om vi ikke er den største aktøren, satser vi friskt og har store lager av ladestasjoner slik at vi har det tilgjengelig, sier Hansen.

Hurtiglading på «umulige» steder

CtarCharge eBox-215 fra supercharge

Supercharge jobber også med ulike spennende løsninger som kan bidra til å bidra til å sikre hurtiglading på steder der strømforsyningen i utgangspunktet ikke er stor nok. eBox-215 heter et konsept som kombinerer solceller, batteribanker og hurtigladere. eBox-215 er en batteribank som lades opp sakte fra det tilgjengelige strømnettet eller fra solceller, men som kan lade en lastebil hurtig.

– Når du kommer til en plass der det bare er tilgjengelig 50 kW fra nettet, men har behov for på lade med 200 eller 400 kW, tar systemet det som er tilgjengelig fra nettet, og legger på det som er tilgjengelig i batteribanken. Når ladingen stanses eller ladeteeffekten reduseres, kan batteribanken bygge opp energilageret igjen for å gjøre seg klar til neste lade-økt, forklarer Hansen.

Supercharge er i ferd med å sette opp et demoanlegg med 1000 m² solceller, to batteribanker og seks ladepunkter ved hovedkontoret i Stavanger.

– Da integrerer vi energiforbruket i bygget, solcellene, batteribanken og lading i ett og samme system. Systemet har mange smarte løsninger, og man kan for eksempel legge inn værdata. Er det meldt sol, kan man tømme batteribanken på morgenen før sola kommer, så lades de opp igjen med solenergi i løpet av dagen. Det blir som et avansert smarthus for en bedrift. For transportselskaper som er ute og kjører hele dagen, kan batteribanken lades opp av solceller på dagtid, og når bilene kommer tilbake på ettermiddagen, er batteriene fulle av grønn, «gratis strøm», sier Hansen.

Flyttbare ladestasjoner

Mobile ladepunkter er et annet produkt Supercharge satser på. De kan flyttes rundt ettersom hvor behovet til enhver tid er. Flere mobile ladeanlegg er kjøpt av Skagerak Energi, og ble plassert ved skianlegg i Rauland og Gautefall i fjor vinter. På sommeren er ikke behovet for lading ved skianlegget så stort, og ladestasjonen kan enkelt flyttes til kysten eller andre steder med større behov i sommerhalvåret. Dette anlegget er tiltenkt privatbiler, men Supercharge er i ferd med å montere et mobilt ladeanlegg for tunge kjøretøy rett ved E18 på Stoa i Arendal.

– Det vil være åpent for kommersiell bruk for lading av tyngre kjøretøy og vi satser på at den vil være på plass i løpet av februar, sier Hansen.

Grunnen til at en mobil løsning velges her, er at arealet som er tilgjengelig er båndlagt til mulig E18-utvidelse, og dermed kan hele ladeanlegget enkelt og rimelig flyttes til en ny lokasjon.

En mobil ladeløsning har også en fordel med en svært forenklet søknadsprosess til kommunale myndigheter når det gjelder regulering og etablering.

Powered by Labrador CMS