Posten satser på lading av kjøretøy uten ledning
Posten går inn på eiersiden i Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I forbindelse med investeringen vil Postenom kort tid starte et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel, opplyser Posten i en pressemelding.
- Dette er en innovasjon som vi tror kan være med å forenkle bruken av elektriske kjøretøy. Vi vil være en del av omstillingen til elektriske transporter og som bransje har vi mye å vinne på å teste nye løsninger for å minske klimautslipp. Elonroads teknikk er veldig lovende og vi investerer ikke bare i selskapet, men går også inn i et felles utviklingsprosjekt for stasjonær ladning uten bruk av ladekabel i Norge og i Sverige, sier Odd Roger Tiller som er regionsdirektør i Posten.
Elonroad er et svensk selskap som har utviklet en teknikk for elektriske bilveier, basert på en unik ladeskinne, som lader el-kjøretøy både under kjøring og parkering. Elonroad produserer, installerer, betjener og vedlikeholder ladeskinnen, som bidrar til et høyt sikkerhetsnivå og muliggjør intelligente veisystem. Nå starter selskapet neste fase i kommersialiseringen av elektrifiserte bilveier og lading via ladeskinner på bakken.
Elonroad driver allerede et prosjekt for det svenske Trafikverket i Lund i Sverige, der teknikken testes på en strekning for byens busser. Samtidig med emisjonen, startes det også to nye pilotprosjekter med Bring om utvikling av stasjonære ladeløsninger i Norge og Sverige.
- Vår visjon er å være en muliggjører for klimaeffektive transporter. Reduserte utslipp i transportsektoren gir store positive effekter og vi ønsker våre nye eiere velkommen med på den reisen! I første omgang får vi mulighet til å fortsette å rulle ut teknikken på nye steder i Sverige. Målet er å gradvis komme inn på flere markeder, sier Karin Ebbinghaus, administrerende direktør på Elonroad.
Andre selskaper som også går inn på eiersiden nå er Almi Invest Greentech og EUs risikokapitalfond EIT Urban Mobility. Pengene skal brukes til å sertifisere teknikken og gjøre selskapet klar for kommersiell utrulling etter pågående pilotprosjekt. Målet er i 2025 å kunne bruke teknologien til alle typer av elektriske kjøretøy.