Bygger luksusbåter i skogen
ELVERUM: Et av de første selskapene som er etablert på Grundsetmoen i Elverum er Uno Marine, som bygger båter i luksusklassen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I over 25 år har Stein Åge Sund drevet Uno Marine på Elverum. Han startet i 1995 produksjon av landstedbåten Hydrolift X-17, og i 1997 begynte selskapet samarbeid med Goldfish Boats som leverer RIB-er i høy prisklasse. De siste årene har volumene vokst så mye at Sund måtte finne nye lokaler.
Men det var aldri aktuelt å lage båter noe annet sted enn Elverum – nesten 12 mil fra nærmeste hav.
– Da jeg begynte produksjonen var det en betingelse å gjøre det i Elverum. Når vi nå måtte ha større plass, så måtte det også bli her. Det er her vi har kompetente ansatte. Om vi skulle flytte, måtte vi ha begynt helt på nytt, sier Sund til MT, mens han viser oss rundt i de flunkende nye produksjonslokalene på Grundsetmoen.
Opptil 49 fot
Her flyttet selskapet inn i august, og har store produksjonslokaler, eget testbasseng og toppmoderne lakkverksted. I lokalene på 3200 m² produseres det nå RIB-er på opptil 49 fot for kjøpesterke kunder. Mellom 60 og 70 prosent av båtene eksporteres.
De fleste som kjøper Goldfish-RIB-ene er kjøpesterke privatpersoner, men Uno Marine har også levert RIB-er til både politiet og Forsvaret.
– Det er kostbare båter, men det er tydelig at det er mange som har penger, sier Sund.
Uno Marine lager alt fra 20 til 50 båter årlig, avhengig av størrelse og ordreinngang. Når de forlater lokalene i Elverum er de helt klare til å settes på vannet.
– I testbassenget vårt får vi testet alt med unntak av toppfart, smiler Sund.
Ferdig til kunde
Båtene pakkes inn i plast og går ideelt sett rett til sluttkunde. De mindre modellene fraktes i semitrailere, mens de større må kjøres på åpne hengere.
Uno Marine har opplevd vekst under pandemien, og forventer å øke produksjonen videre. Dagens stab på ti ansatte må økes.
– Vi får tre nye ansatte i mars, og kanskje ytterligere to til neste år. Det kommer stadig nye båtmodeller og vi kan fort bli dobbelt så mange her, sier Sund.