Satte miljø og grenseoverskridende transport på agendaen OSLO: De grensekryssende godstransportene sto på dagsordenen da Østlandssamarbeidet, miljøstiftelsen Zero og NHO Logistikk og Transport inviterte til dagskonferanse 6. desember.
Kollaps på grensene Sjåfører interneres i under karantenetid, køene strekker seg opp mot 90 km og det er opp mot ni dager grensekø. Vitneutsagn forteller om at pass inndras og at sjåfører bankes.
- Utfordringen er mangel på folk og kompetanse Manglende avtaler på det regulatoriske området får konsekvenser for import og eksport av varer. Og mangel på personer med tollfaglig bakgrunn vil bli bransjens største utfordring fremover.
Korona, Brexit og U2 - Grensene er ikke lukket, de er åpne for varer og godstransport. Men for å møte fremtidens utfordringer trenger vi nå kapasitet, og ingenting er umulig.
- Stopp et meningsløst tollbyråkrati - Dette helt meningsløse byråkratiet bør svenske og norske politikere samles for å løse.
Teknologi i trafikksikkerhetens tjeneste Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør i Vegvesenet: - Om få år håper vi å kunne sjekke dekk, bremser, vekt og kjøre- og hviletid på vogntog automatisk i det de krysser grensa. Løsningen ligger i ny teknologi.
Fremtidens toll-løsninger Dagens utfordringer er økte varestrømmer, økt trafikk og økte volumer på landevei, forteller avd. leder Hanne Solgaard Andersen i Tollregion Øst-Norge.
– Må stoppes på grensen - Dårlig skodde kjøretøy må stoppes på grensen, sier Aps transportpolitiske talsmann, Sverre Myrli.
Menneskesmugling i vogntog Politiet er ikke overrasket over at menneskesmugling også skjer blant vogntogsjåfører.
Sterk økning i kabotasjekjøring Kabotasje utgjør en beskjeden del av innenlandstransporten, men har økt dramatisk de siste årene.