Sterkt økende vedlikeholdsetterslep på jernbanen EGEN RAPPORT: Bane Nors egen rapport innrømmer enormt etterslep.
815 nestenulykker i 2023 BANE NOR: Årlig skjer det mellom 600 og 700 nestenulykker på planoverganger.
Hvert tredje godstog er forsinket Riksrevisoren kommer med krass kritikk av Samferdselsdepartementet, Bane Nor og Jernbanedirektoratet.
Reist 320 mil for å leve 30 år til Siden 1973 har transformatoren på Ofotbanen levert strøm. Etter en 320 mil lang reise og et «spaopphold» i Drammen, er den klar til å dundre ut kraft til jernbanen i 30 nye år.
Åpner Randklev bro først mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
Broelementene er løftet på land - håper å kunne gjenbruke dem Store naturkrefter har ødelagt broen, og store krefter fikk også broelementene opp av elva.
Lover Hans-støtte til godstogene – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Øker gjenbruket – sparer penger VOSS: Logistikkteamet til Bane NOR ser verdier der andre ser skrot. De sørger for å forlenge livssyklusen til verdifullt jernbanemateriell gjennom systematisk rydding, restaurering, registrering og gode logistikkløsninger.
- Et stort problem GODSTOG MOT PERSONTOG: Dette er en liten historie om den stygge andungen som stadig vekk blir forbikjørt på skinnegangen
1650 færre lastebiler gjennom Oslo Ny flistransport på bane gir 1650 færre vogntog årlig på E6 gjennom Oslo.
Sier takk for seg med politisk oppfordring Norges mest aktive og største havn i skipet tonnasje, ca. 21 millioner tonn siste år, mister en ildsjel når havnedirektør Rune Arnøy nå takker for seg.
200 mill. kroner ekstra til jernbane-vedlikehold Stortinget har bevilget 200 millioner kroner ekstra til vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet.
NHO LT-sjefen følger opp med nye krav Transport- og logistikkbransjen krever ny tiltakspakke for å opprettholde forsyningslinjene innen veitransport, jernbane, sjøtransport og flyfrakt.
Godstogets impotente elskere hjelper ikke – selskapene må gjøre det selv Denne gangen heier jeg på CargoNet spesielt – og jernbanen som transportform for gods generelt.
Over halvparten av containerne kommer med jernbanen til Göteborg havn Containervolumet øker i Göteborg havn for andre året på rad. Göteborg Hamn AB mener det er en tydelig trend at containervolum fra hele Sverige, i større grad konsentreres til havnen, Dette gjøres via jernbanen.
Redningsmann for skinnegodset Han elsker utfordringer, mannen som har klart å snu millionsluket CargoNet til et plussforetak. Godsoperatøren på skinner begynner å ligne et lønnsomt transportselskap med høy leveransekvalitet.
60 millioner til togselskapene Fire godsoperatører på jernbanen får til sammen 60 millioner kroner i støtte i arbeidet med å få mer gods over på skinner.
Mer gods på bane i Bergen Oppgraderingen av den nye godsterminalen på Nygårdstangen i Bergen kan gi store miljøgevinster og vesentlig økt trafikksikkerhet med færre lastebiler.
Vil bruke tog til bydistribusjon I London tenker man nytt, og bygger om gamle passasjervogner til å frakte gods til sentrum av metropolen.
Vil utvide godstogsuksessen på Rolvsøy ROLVSØY: Siden 2017 har ColliCare kjørt godstog fra Italia. Det er gått så bra at de fra høsten vil sette opp en ny ukentlig avgang.
Gla´laks til Kina Det nærmer seg avgang for første laks på toget fra Narvik til Kina. Arbeidet med å forlenge togforbindelsen har fått et gjennombrudd.
Fauske – Tromsø 120 milliarder Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner. Utbyggingen representerer også et stort konfliktpotensial.
Krevde 174 mill. - fikk 52 mill. Moss Havn KF har krevd i underkant av 174 millioner kroner av Bane NOR, som erstatning for tapte havnearealer, bygging av innlandsterminal og økonomisk tap i forbindelse med bygging av ny jernbanetrasé og ny jernbanestasjon.
110 mill. gir dypvannshavn Den nye finske statsministeren satser på dypvannshavn i Narvik når han bevilger 110 mill. kroner til å elektrifisere jernbanen fra Kemi til Torneå.
Vogntog-frykten bare øker Med den kraftige økningen med over 30.000 flere lastebiler på veiene oppfordrer speditører og Spekter myndighetene til å ta grep rundt en jernbane i krise nå.
Fronter transport og logistikk - Den største utfordringen er at vi har politikere som ikke evner å samarbeide for å realisere samferdselstiltak til regionens beste.
Arktisk jernbane skrinlegges Norge og Finlands prosjekt med jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, har ikke livets rett, mener ekspertgruppe.
Ny prosjektsjef i Bane Nor Elin Bustnes Amundsen er ansatt i Bane Nor som prosjektsjef for ny jernbanetunnel gjennom Oslo.
Fra Green Cargo til Flowchange Kjell Owrehagen slutter seg til Flowchange-teamet som ny samarbeidspartner fra 1. januar 2019.
Mer gods med tyngre malmtog I desember innledes tester av 32,5 tonns tog på Malmbanen mellom Kiruna og Narvik.
Krever støtte til gods på bane På tampen av 2018 er vi vitne til at lange og tunge varetransporter i Norge blir ført over fra elektrisitet til fossil energi. Nå krever flere organisasjoner fortgang i arbeidet med å gi støtte til gods på bane.
Meyership med laksetog Transportselskapet Meyership skal to ganger i uka sende semitrailere med laks sørover til Oslo med toget.
- Må bygge godsjernbane på overtid – Nå må vi få på plass Nord-Norgebanen fra Narvik til Tromsø. Vi er allerede på overtid.
Elektrisk til Follum Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane NOR elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum.
– Lite håp for godstogene - Det brenner et blått lys for godstogene i Norge, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Styrker jernbanen Regjeringen foreslår ca. 26,4 milliarder kroner til jernbaneformål i 2019, en økning på ca. 2,9 milliarder kroner, eller 12,4 prosent, i forhold til 2018-budsjettet.
CargoNet-krisen et faktum Nå må landets største fraktoperatør på jernbane kutte en fjerdedel av antallet tog i uka.
Her er Jernbanedirektoratets godssatsing Nesten 40 konkrete tiltak skal bedre forholdene for gods på bane de neste 12 årene. Se hele listen her.
Ett år etter Ett år etter åpningen av sidesporet for transport av Voss-vannet med elektrisk tog i stedet for dieseldrevne vogntog til utskipningshavn i Kristiansand er det bare en konklusjon: - Fantastisk!
Kilström forlater Green Cargo Etter fem år som administrerende direktør i Green Cargo har Jan Kilström funnet seg en helt annen bransje.
Å få skinnetransporten til å skinne I 2015 mottok regjeringen en rapport om utviklingen i godstransportmarkedene. Rapporten er klar på at det er fullt mulig å overføre gods fra vei til både jernbane og sjø, men da må tiltak iverksettes.
Nå skal Biltema ta toget Bildeler er sentralt i Biltemas produktportefølje naturligvis, men transporten skal i størst mulig grad skje på skinnegangen.
Bane Nor digitaliserer for 20 milliarder 4200 km jernbanespor skal oppgraderes og 500 kjøretøy skal bygges om.
Skinnegodsets forkjemper skifter spor Konsulentselskapet Jon Austrheim Multimodal Consulting er i drift. Bak står skinnegodsets forkjemper og arkitekten bak NRE-toget, Jon Austrheim.
Yilport dobler havnekapasiteten Green Cargo og Yilport har inngått en treårsavtale om godstransport på tog-pendel mellom jernbaneknutepunktet Gävle og Granudden.
Solvik-Olsen ivrer for Rovaniemi-Kirkenes Samferdselsministeren vil utrede korridoren Rovaniemi-Kirkenes videre.
Gjør 70.000 godsvogner digitale Kundene ønsker økt synlighet og oversikt. Derfor utstyrer DB Cargo 70.000 godsvogner med sensorer og telematikk.
Droppet jernbanen – tar sjøveien Den tidligere jernbanemannen gjennom 20 år, Bjarne Ivar Wist, legger ikke skjul på sin frustrasjon over «ståa» i transport- og logistikkbransjen.
- Vi skal bite oss fast denne gangen Det sier sjefen for norske speditører, Are Kjensli, og viser til ti tapte år for jernbanen.
Logistikksjef på vannvogna Arnt Rune Karlsen har full logistikk-kontroll på 4,7 millioner liter som hver måned forsvinner ut fra Voss Productions og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
Mislykket godssatsing på skinner En nedgang i 2016 på ni prosent er et nytt eksempel på at innenlands godstransport på jernbane taper for vogntogene.
319 milliarder kroner til jernbane Litt over en tredel av midlene (35%) i Nasjonal transportplan 2018-2029 er satt av til jernbaneformål.
Kan strupe godstrafikken på Bergensbanen Med riksvei 7 eller 52 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet kan godstransporten på Bergensbanen falle med opptil 70 prosent.
Avlyste godspresentasjon I går la Regjeringen fram storstilt satsing på utbygging av jernbane. I dag skal Ketil Solvik-Olsen & Co presentere godsstrategien for jernbane.