Bane Nor SF klargjøres for full drift Fra nyttår får det nye foretaket eiendeler verdt 143 milliarder kroner.
Bygger beredskapsterminaler Jernbaneverket totalfornyer jernbanestrekninger og bygger beredskapsterminaler for godstrafikken.
1 milliard i strakstiltak En tiltakspakke på 1 milliard kroner skal sørge for en kraftig forbedring av godstrafikken på jernbane.
Vil elektrifisere jernbanenett Jernbaneverkets anbefaling er klar: Røros- og Solørbanen bør umiddelbart vurderes å elektrifiseres.
Jernbanegodsets reddende engel Jernbaneverket skal bruke Roger Kormeseth som pådriver for å øke godstransporten på jernbane.
«Hastighet og framføringstid er ikke viktig for godstransport» Ny E16 og en helt ny toglinje skal bygges mellom Bærum og Hønefoss. Jernbaneverket synes ikke det er viktig å få plass til godstog på strekningen.
Jernbaneverket vil ta større ansvar Ved avvik på jernbanenettet lover nå Jernbaneverket at de skal ta større ansvar for problemene dette medfører for godstrafikken.
Trenger 100 milliarder til gods på bane Jernbaneverkets perspektivanalyse viser at det trengs investeringer på jernbanenettet på 500 milliarder kroner fram til 2050.
Her bør trønder-terminalen ligge Jernbaneverket mener at en ny godsterminal for Trondheimsregionen legges til Torgård.
Norsk-svensk jernbanesamarbeid Norsk-svensk samarbeid om utredning av jernbanetrafikken mellom Oslo og Göteborg.
Starter utredningen for Grenlandsbanen Jernbaneverket har fått i oppdrag og starte arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for å vurdere en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (Grenlandsbanen).
Vil utrede ny godsterminal i Bergen Kapasiteten er sprengt og Jernbaneverket skal nå se på fremtidige løsninger.
Skal fornye godstrafikken på bane Jernbaneverket går sammen med transportører for å finne fram til et mer robust opplegg for containertrafikken på bane.
CargoLinks fremtid i fare CargoLink frykter for egen fremtid hvis Samferdselsdepartementet overfører all drift av godsterminaler på jernbane til Jernbaneverket.