Raastad fra NHO LT til Bull Camilla Raastad, som har jobbet med transport- og logistikkrett i over 20 år, er ny partner i advokatfirmaet Bull.
Ikke helt force majeure, men hva da? JUSHJØRNET: Kan speditører kreve endring av en logistikk-kontrakten, og få mer betalt eller lengre leveringsfrister, selv om det ikke foreligger force majeure? Kanskje.
NSAB må avtales særskilt JUSHJØRNET: I en fersk dom fra Hordaland tingrett kan vi lese at NSAB ikke er en «cure all» for transportkontrakter. Partene må avtale bruk av NSAB for at den med sikkerhet skal gjelde. Hvis ikke risikerer partene at retten ser bort fra NSAB-bestemmelser hvis saken ender for domstolene. Kan dette være riktig?
Full fart på sjøen JUSHJØRNET: Ny forskrift om statlige fartsgrenser på sjøen gjelder fra 1. januar 2022. Forskriften gir bestemmelser både for nærings- og fritidsfartøy. Fartsgrensene er endret fra tidligere i enkelte områder.
Halvparten av kontrollerte tungbiler hadde mangler I 2021 ble det ble det gjennomført totalt 79.856 tungbilkontroller i Norge. I 54 prosent av kontrollene ble det avdekket feil.
Blir transportøren ansvarlig? JUSHJØRNET: Et skip kommer for sent eller en bil har stått fast. Varer kommer stadig vekk for sent i forsyningskjedene. Men hvem har ansvaret og må bære kostnadene?
Nå får speditørene overlastgebyr Fram til nå er det lastebileiere som er blitt straffet for overlast av veimyndighetene. Nå kan avsender få regningen.