Fra i dag kan Statens vegvesen ilegge kabotasjebøter Fra 1. mars kan Statens vegvesen, i tillegg til politiet selvsagt, ilegge gebyr for visse overtredelser av yrkestransportregelverket.
Nå trengs ikke lenger politiet for å straffe kabotasje Fra og med 1. mars kan kontrollmyndighetene gi gebyr for visse overtredelser av yrkestransportregelverket.
1. november kommer nye og strengere regler for veitransport Samferdselsdepartementet har vedtatt nye regler om kjøre- og hviletid for sjåfører, bruk av fartsskriver i kjøretøyene og regler om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet. Se hvilke regler som blir gjeldende fra 1. november.
Har vi et forbud mot systematisk kabotasje? Er det i tråd med regelverket å tilpasse transportvirksomheten slik at man overholder begrensningene for antall kabotasjeturer mv., samtidig som at kabotasje utføres på jevnlig og systematisk basis?
Har innført 60.000 kroner i gebyr for kabotasjebrudd Sverige innførte det høye gebyret fra og med desember for å få slutt på «fusk och fiffel» på svenske veier.
Vil gjøre det lettere å straffe kabotasje Regjeringen vil gi Statens vegvesen og politiet myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr på stedet.
- Utfordringen er mangel på folk og kompetanse Manglende avtaler på det regulatoriske området får konsekvenser for import og eksport av varer. Og mangel på personer med tollfaglig bakgrunn vil bli bransjens største utfordring fremover.
Vedtok obligatorisk elektronisk fraktbrev Stor seier for norske transportører i Stortinget: elektroniske fraktbrev blir obligatorisk, digitalt transportregister skal utredes og det skal bli mulig å kreve inn kabotasjebøter umiddelbart.
Strakstiltak for transportnæringen Lørdag fikk stortingspartiene overlevert en økonomisk tiltakspakke og strakstiltak for transportnæringen fra NLF med klar beskjed om at den bør gjennomføres umiddelbart.
- For mye bry med kabotasje i Norge Det latviske transportselskapet Dinotrans har sluttet med kabotasje i Norge, blant annet på grunn av «vanskeligheter regelverket påfører administrasjonen».
Kabotasjestopp for Kreiss i Norge Arbeidstilsynet har vedtatt å stanse alt av Kreiss' transportvirksomhet innenfor allmengjøringens virkeområde fra og med 20. januar, skriver Lastebil.no. Vi har levert all informasjon til tilsynet, skriver Kreiss til AT.no.
- Kan styrke norske transportører Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er fornøyd med de EUs nye mobilitetspakke. – Resultatet kan styrke konkurransevilkårene til de norske transportørene, sier han.
De nye kabotasjereglene er klare EU er endelig enige om sin «Veipakke» og nye regler setter strengere begrensninger for å hindre systematisk kabotasjekjøring.
Bort med de useriøse transportørene «For det første vil jeg takke deg for den profesjonelle jobben du gjør. Du har reddet mitt og andres liv». Dette sto i et håndskrevet brev som kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen fikk fra en utenlandsk lastebilsjåfør som for en tid tilbake ble stanset i kontroll.
Når tog ikke akkurat går på skinner For tung, for lang og for utenlandsk. Det meste var galt med togtransporten i Telemark.
- Bring har ingenting i Polen å gjøre – Hundre prosent statseide Posten har ingenting i Polen og Slovakia å gjøre. I stedet må de gå foran og kjempe for bedre sjåførlønninger i transportbransjen.
Takket for seg i Posten/Bring Robert Lona har sagt takk for seg som styreleder i Bring Trucking og som adm. direktør i Bring Transportløsninger.
Bring styrkes i Polen Bring Trucking styrker posisjonen i Øst-Europa og etablerer ny avdeling i Polen.
NLF krever strakstiltak om ny kabotasjeinstruks NLF hevder at kontrollørene sliter med å håndheve reglene Statens vegvesen har satt i de reviderte kabotasje-retningslinjene.
Reagerer på Støres forsvar av Bring Trucking – Ansettelse av slovakiske lastebilsjåfører er en del av det moderne Europa.
Karantene på 60 timer ved kabotasje-kjøring Og senest hver fjerde uke skal kjøretøyet returnere til opphavslandet. Det ble resultatet etter at nye kabotasjeregler er vedtatt i EU.
John Eckhoff tilbakeviser kritikken - Vi har høy HMS-standard og opplæring av våre sjåfører, sier John Eckhoff i Posten Norge. Han bestrider slavelønner, dårlige arbeidsforhold og sosial dumping.
– Det blir fri kabotasje før reglene kommer – NLF-sjefens idéer om å komme kabotasjemisbruket til livs er umulig å gjennomføre på kort sikt.
Arendalsuka: Forum for transportløsninger NLF-sjefen håper Arendalsuka bidrar til å løse fremtidige transportutfordringer.
Solvik-Olsen med NLF-kniven på strupen NLF krever større innsats fra myndighetene for like konkurransevilkår.
NTF-lederen tar godstoget Leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars Johnsen, arbeider for mer gods fra vei til bane og frykter ikke at yrkessjåførene blir overflødige.
Transport-alternativ til utenlandsk konkurranse To norske transportaktører var lei av å bli utkonkurrert av utenlandske selskaper og etablerte det norske alternativet, RingSands Transport.
Erna & co angriper ulovlig kabotasje Den nye blå-grønne regjeringen slår utvetydig fast at de aktivt skal motarbeide liberalisering av kabotasjeregelverket og ulovlig kabotasje.
- Girteka trenger ingen liberalisering - Vi trenger ingen liberalisering av kabotasjereglene, sier Kristian Kaas Mortensen i Girteka.
NLF: - Kraftig kabotasjevekst Fra 2015 til 2016 har andelen NLF-bedrifter som mister oppdrag til kabotasje økt. Størst er andelen blant langtransportørene, men også transportsentralene melder nå om flere tapte oppdrag til utenlandske aktører.
Utenlandske sjåfører skylder en kvart milliard Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har innhentet tall fra Statens innkrevingssentral som viser manglende innbetalinger ved krav rettet mot utenlandske sjåfører.
Informasjonsdeling skal hindre transportkriminalitet Nå skal Arbeidstilsynet, Politiet, Tolletaten, Skatteetaten og Statens vegvesen samarbeide bedre i kampen mot transportkriminalitet.
Bak kulissene hos Girteka VILNIUS: Vi dro til Litauen for å sjekke om Girteka er så ille som mange skal ha det til. Inntrykket etter to dager med fullt innsyn hos transportgiganten er at dette er blitt et velfungerende internasjonalt konsern.
Merverdiavgift på kabotasje Et enstemmig Storting har bedt ”regjeringen på egnet måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til den norske stat etter norske regler”, melder nettstedet til NHO Transport.
Hjullås mot ulovlig kabotasje Stortinget åpner for at Vegvesenets kontrollører skal kunne sette hjullås på lastebiler som er tatt for ulovlig kabotasje.
400 lastebiler kjører ulovlig Kabotasjetallene fra Sverige sjokkerer, men nå har svenskene også fått et nytt superpoliti som kun jakter på de ulovlige transportene.
Norske sjåfører stanset i protest En 15 minutters stans i veikanten to ganger i døgnet skal få oppmerksomhet rundt norske sjåførers konkurransesituasjon.
Slik vil Mo stanse pirat-transport Ulovlig kabotasjekjøring får gå ustraffet, til tross for anmeldelser. – Dette er en av grunnene til at vi ønsker oss et eget transportpoliti, sier NLF-direktør Geir A. Mo.
95 prosent ustraffet etter ulovlig kabotasje Inspektører fra Jessheim trafikkstasjon har anmeldt 39 tilfeller av ulovlig kabotasjekjøring til sammen i 2012, 2013 og 2014. Bare to har fått straff.
Vil ha minstelønn for utenlandske sjåfører YS krever at utenlandske sjåfører i Norge må få norsk minstelønn. Det vil i visse tilfeller kreve en femdobling av lønna.
Sjåførlønninger under 5000 kroner De utenlandske langtransportsjåførene på norske veier tjener svært dårlig, viser fersk undersøkelse.
Storoffensiv mot ulovlig kabotasje Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen tar grep mot kabotasjeforbryterne.
Full strid om kabotasje i EU 11 EU-land har gått sammen for å stramme inn og gjøre reglene klarere, mens mange østeuropeiske land ønsker full liberalisering.
Ønsker å innføre kabotasjemoms Sp og Ap tar til orde for at utenlandske transportører skal betale merverdiavgift når de utfører oppdrag i Norge.
Frykter kabotasje-knekk Norske transportører blir sjanseløse dersom grensene åpnes helt, mener Inge Espeland.
Tatt for ulovlig kabotasje fire ganger Den svenske bedriften Tornado Transport AB er anmeldt fire ganger i løpet av ett og ett halvt år for ulovlig kabotasjekjøring i Norge.
DHL-transporter tatt for ulovlig kabotasje Med få timers mellomrom ble to trekkbiler fra estiske JND Trans OÜ stanset og tatt for ulovlig kabotasje nord i Akershus.
Solvik-Olsen ber bransjen om kabotasjehjelp Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ber om innspill fra bransjen og transportbrukerne i kampen mot kabotasje.
Får ansette på østeuropeiske vilkår Arbeidsretten i Danmark gir Kim Johansen Transport Group rett til å ansette østeuropeere på østeuropeisk lønn.
La meg slå fast: - Kabotasje er sabotasje NLF-direktør Geir A. Mo svarer på Erling Sæther i NHO, som hevder at lastebilbransjen klarer seg godt i Norge.
EU-slakt av norsk kabotasje-tolkning NHO hevder å ha fått støtte for sin tolkning av kabotasjereglene, noe som går imot departementets rundskriv.
Krever stans i all kabotasje Inntil det finnes et tilfredsstillende kontrollsystem bør regjeringen stanse all kabotasjekjøring.
Syv EU-land krever kabotasjeavklaring Kabotasjereglene må gjøres klarere, og ikke avklares gjennom rettssaker og alenegang, mener sju sentrale EU-land.
Sterk økning i kabotasjekjøring Kabotasje utgjør en beskjeden del av innenlandstransporten, men har økt dramatisk de siste årene.
Utenlandske sjåfører skylder 200 mill. -Bøter og kjøreforbud fungerer ikke, sier UP-sjef om kampen mot trafikkfarlige utenlandske vogntog.