Skal bygge kjølehotell inne på OSL Redusert isbruk samt tryggere og ferskere sjømat til verdensmarkedene blir resultatet av avtalen som nå er signert mellom Avinor og Oslo Seafood & Cargo Center.
Det lille hjulet i laksemaskineriet BERGER: Terminal 1 på Berger tømmer og fyller trailere superraskt, og sørger for at norsk laks kommer til markedet så fort som mulig.
Fersk Bömlo-laks til UK på to døgn Mandag kveld tok den første Bömlo-laksen turen til London sjøveien, og er framme hos kunde bare to døgn dager etter slakting.
Westport blir NCL-knutepunkt Når North Sea Container Line nå starter sin nye lakserute fra Vestlandet til England, skal opp mot 8000 containere lastes om ved Westports havn i Stavanger.
Lakseskip fra Midt-Norge til Europa I løpet av de to neste ukene får Midt-Norge to ukentlige direkteseilinger til Nederland. Det gjør det mulig å frakte fersk laks sjøveien fra Trøndelag til kontinentet.
Nytt laksefremstøt på skinner CargoNet er endelig i rute med transportåren for fisk fra Nord-Norge til Sør-Sverige, og videre ut i Europa.
Transport av «havets gull» Losset smekk fulle med tørrfisk går vogntogene fra Røst i Lofoten til det italienske fiskemat-markedet.
Gla´laks til Kina Det nærmer seg avgang for første laks på toget fra Narvik til Kina. Arbeidet med å forlenge togforbindelsen har fått et gjennombrudd.
Klondyke for OTTS OTTS er inne i en ny storhetstid etter at de flyttet fra Orkanger Terminalen til transportselskapets hovedbase på Tiller i Trondheim.
Malmö som lakse-knutepunkt Allerede 1. juli neste år kan Malmö være det nye knutepunkt for effektiv transport av nordnorsk fisk ut i Europa.
Meyership med laksetog Transportselskapet Meyership skal to ganger i uka sende semitrailere med laks sørover til Oslo med toget.
- Må bygge godsjernbane på overtid – Nå må vi få på plass Nord-Norgebanen fra Narvik til Tromsø. Vi er allerede på overtid.
SalMar-laksen tar sjøveien SalMar dropper lastebil via «Lakseveien» og sender laksen sjøveien med Ulvans Rederi.
Utviklingen faller i fisk Produksjonen er mer enn doblet på 10 år, og antallet slakterier er redusert med 40%.
Travel laks er trafikkfarlig - Ingenting er så trafikkfarlig som travel fisk til markedet. Det sier adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Sjømatnæringens enorme logistikkutfordringer Daglig leder Stig Winther i Pole Position Logistics Narvik AS mener at sjømatindustrien står overfor logistikkutfordringer det kan bli vanskelig å takle.
Fra Trøndelag til Paris på en drøy time Ifølge Sintef er det mulig med hyperrask transport av laks fra Trøndelag til Paris på 1 time og 10 minutter.
Laksetransporten lager skøyteis NLF og Statens vegvesen ber myndigheter og laksenæring ta grep for å hindre såpeglatte veier.
Er sjøveien fristende nok? Svaret er nei, ifølge vareeiere på Havnekonferansen i Kristiansand torsdag.
Reynir innser sjøfraktbehovet - Dette er særdeles nyttig for fremtidig transport- og logistikknæring, understreker statssekretær Reynir Johannesson (Frp) i Samferdselsdepartementet.
Slutter som SalMar-sjef Trond Williksen (52) overtar som konsernsjef i SalMar etter Leif Inge Nordhammer som har bedt om avløsning.
I konstant tidsnød – Her lever vi i konstant kamp mot tida. Men nå er vi godt rustet til å lande fisken som ferskvare, om det er asiater eller amerikanere som skal spise den.
Sjøveis laks nærmer seg Godsruten for sjømat fra trøndelagskysten til det kontinentale Europa nærmer seg.
SalMar vurderer båttransport Oppdrettsgiganten SalMar ser ikke bort fra at båttransport av laks kan være løsningen.
Daglig lakseferge Trøndelag-Europa De trønderske oppdrettsregionene vil forsyne Europa med fisk med egen, daglig lakseferge fra Ytre Namdal og Hitra/Frøya.
Salmar troner øverst Salmar tjente 2,3 milliarder kroner i fjor. Det er nærmest en firedobling fra året før.
Egil Budde til minne Egil Budde døde etter kort tids sykeleie på Bærum sykehus 17. august, 84 år gammel.