Flyfraktrekord tross covid-brems Selv om plassen i buken på passasjerflyene forsvant, ble det fløyet rekordmange tonn sjømat ut av Oslo lufthavn i 2020.
Flyfraktens nye storhetstid Her om dagen sto hele ti fraktfly klare for å fly masse død laks fra OSL Gardermoen, og som i hovedsak ble fløyet til det asiatiske fiskematmarkedet.
Omvei for norsk laks etter russisk nei Russiske myndigheter har i flere uker nektet norsk laks transitt gjennom Russland. Nå har en alternativ rute også forsvunnet, og 300 tonn ukentlig lakseeksport påvirkes.
– Selvfølgelig blir sjømatterminalen en realitet Sjømatterminalen ved Gardermoen er blitt kalt et luftslott, men Martin Langaas i Avinor forsikrer at anlegget vil bli bygget.
Advarer mot infrastruktur-konkurranse – Det er en ting man ikke bør konkurrere om, og det er kritisk infrastruktur.
Stort for fiskeeksporten Den historiske direkteflyruten mellom Norge og Kina er bare stort for fiskeeksporten.
Global driftsoperatør til Sjømatterminalen Worldwide Flight Services (WFS) signerte tirsdag kontrakten om å drifte det nye sjømatsenteret på Oslo Lufthavn Gardermoen.
Fiskefly til Kina I september starter Ethiopian Cargo fraktrute til Guangzhou i Kina fra Oslo lufthavn.
Travel laks er trafikkfarlig - Ingenting er så trafikkfarlig som travel fisk til markedet. Det sier adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
På reise mot noe stort Gardermoen vokser raskest i Europa på flyfrakt med en økning på 38 prosent i fjor. Det har også vært lansert flest flyavganger og flyruter for frakt fra Norges hovedflyplass sammenlignet med øvrige europeiske flyplasser.