Manglende prioritering av klima LITE: Med unntak av to punkter ser Grønt Landtransportprogram lite i statsbudsjettet for å redusere utslippene fra landtransporten.
Her er regjeringens planer for elektrifiseringen av tungbilbransjen Det grønne skiftet kommer og elektrifiseringen av veitransporten er i gang. Nå har regjeringen lagt frem sin nasjonale ladestrategi.
Usikkerhet rundt tilskudd til skipsfarten Regjeringen ønsker seg to tilskuddsordninger for nærskipsfart i 2023. I forslag til statsbudsjett, er den totale foreslåtte summen på 131,5 millioner kroner. Men – det råder mer usikkerhet enn normalt.
31,5 milliarder til jernbanen Regjeringen foreslår å bevilge 31,5 milliarder til jernbaneformål. Som ventet fortsetter arbeidene med både ny godsterminal på Nygårdstangen i Bergen og arbeidet på Fagernesterminalen i Narvik.
Bråstopp for nyinvesteringer - prioriterer drift og vedlikehold av riksveiene Regjeringen foreslår å bevilge 39,5 milliarder kroner til veiformål i 2023. Det er en nedgang på 376 millioner kroner fra ifjor. Legger man til at det har vært en sterk prisvekst i 2022 er nedgangen i bevilgninger til veiformål betydelig.
Viderefører tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til bane Regjeringen foreslår å sette av 94,5 millioner kroner til tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til bane.
Klima-skuffelse hos NHO LT-sjefen - Tungtransporten mister et av sine viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp.
«Korona-medisin» som funker NHO Logistikk og Transports (NHO LT) nærkontakt med myndighetene gir resultater. Samferdselsdepartementet setter nå inn flere tiltak for å bedre godsoperatørenes likviditet.
Glede i næringstransporten En reduksjon til en tredjedel er noe av det mest gledelige i Krisepakke 3 for transport- og lastebilnæringen.
NHO LT-sjefen følger opp med nye krav Transport- og logistikkbransjen krever ny tiltakspakke for å opprettholde forsyningslinjene innen veitransport, jernbane, sjøtransport og flyfrakt.
All godstrafikk som normalt All transport av varer, import og eksport, som ikke innebærer frakt av passasjerer, skal gå som normalt på landevei, tog, skip og luftfartøy.
Freja i korona- og Kina-modus FREJA Transport & Logistics åpnet denne uken nytt kontor i Kina. Samtidig er selskapet i korona- og Force Majeure-modus.
Bransjen krever kriseløsninger Transport- og logistikknæringen stiller nå strenge krav til Regjeringen for å hindre krisetilstander. Koronaviruset er en trussel for både nasjonal og internasjonal transport.
Næringsministeren svarer Maritimt Forum Regjeringen fører en aktiv og offensiv maritim politikk, skriver Iselin Nybø til interesseorganisasjonen.
Maritimt Forum med ny politisk plattform Maritimt Forums styrende ambisjon er å få gjennomslag for en aktiv maritim politikk, melder interesseorganisasjonen, som samler hele den norske maritime næringen.
Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken.
– Høye ambisjoner for grønn skipsfart Regjeringen rett før sommerferien frem sin nye handlingsplan for grønn skipsfart. Norges Rederiforbund påpeker at planen må følges opp med handling og at den må gjenspeiles i regjeringens budsjettforslag som legges frem til høsten.
«Blå muligheter» er regjeringens nye havstrategi Vil at Norge skal bli et laboratorium for innovative blå næringer og grønn ferdsel til havs.
- Mangler troverdighet - Forslaget til ny Havne- og farvannslov er oppskriften på et dyrt og dårlig havnetilbud langs kysten -- og bidrar til å svekke sjøtransportens evne til å konkurrere mot veitransporten.
NHO-sjefen truer regjeringen NHO-sjefen går i klinsj med regjeringen og truer med å trekke seg fra videre samtaler og kontakt hvis de ikke er med på å lande CO2-fondet for næringstransporter.
15 millioner til fergekai i Moss Regjeringen bevilger penger til utbedring av fergeleiet i Moss i sitt reviderte nasjonalbudsjett.
NTP: Ernas togmilliarder Regjeringen og støttepartiene er enige om en storstilt togutbygging på Østlandet.
- Dette er fortvilt Trafikkdirektør Jon Austrheim i Schenker er fortvilt over at det ikke gis plass til godstog på Ringeriksbanen.
Skuffende miljøprofil - Dette er ikke bra, sier næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.
- Flaut av regjeringen – Dette er både flaut og innholdsløst fra regjeringen. Minner om laissez faire-politikk.
Kraftanstrengelse i klimakampen Speditørene og de store transport- og logistikkselskapene går sammen i kampen mot forurensning.
Dobler antallet bomstasjoner Høyre/Frp-regjeringen dobler antallet bommer fra fire til åtte i Indre Østfold.
- Vi løfter med regjeringen – Dette er svært positive løfter fra regjeringen, er Erling Sæthers kommentar til NTP.