Støtte til 14 nullutslippsfartøy Skip med både ammoniakk, hydrogen og batterier som energikilde får støtte fra Enova på totalt over 1,2 milliarder kroner.
Blir grønnere og mer effektive I løpet av de neste to årene vil North Sea Container Line (NCL) ha tre skip med alternative drivstoff i drift. – Dette blir en stor konkurransefordel, sier Christian Knutsen i rederiet.
Satser på transatlantisk forbindelse Niels Winther Liner Agencies kunngjorde i dag et nytt samarbeid med Atlantic Container Line for å styrke transporttilbudet mellom Skandinavia og Nord-Amerika.
Åpnet 144 mål ny havneterminal Terminalen har tatt seks år å bygge, og har kostet 700 millioner kroner.
Kostnaden for sjøtransport vil dobles - energisparing er nøkkelen for utslippskutt Skipsfartens mål om 20 prosent utslippsreduksjon innen 2030 kreve betydelige energibesparelser – alternative drivstoff kommer ikke tidsnok. Samtidig vil kostnadene for sjøfrakt i enkelte tilfeller dobles, ifølge ny rapport fra DNV.
Göteborgs Hamn mot rekordår I 2023 ble flere containere enn noen gang håndtert i Gøteborgs havn. Når første halvår 2024 oppsummeres, viser tallene at havnen for øyeblikket går mot nok en all-time high for containere. Men roro-trafikken bremser.
Konverterer Kvitnos til hydrogen Samskip Kvitnos vil i løpet av 2025 bli det første skipet i sin størrelse som klargjøres for hydrogendrift.
Eksplosjon på containerskip En container har eksplodert om bord i containerskipet YM Mobility, ved en containerterminal i Beilun i Kina.
Farledsprosjektet i Borg havn satt på vent – igjen Farleden inn til Borg havn har ikke vært mudret på 28 år. Nå har Kystverket etter kommunikasjon med Nærings- og fiskeridepartementet, avlyst anbudskonkurransen om mudringen, som skulle ha startet 1. september.
Planer lagt for ny, grønn godskorridor i nord Onsdag ble de første intensjonsavtalene på vei mot å starte en grønn, utslippsfri godskorridor mellom Oslo og Nord-Norge signert, og i Bodø skal jernbane og sjøtransport få felles godsterminal.
1,2 Enova-milliarder til grønne skip Ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy får støtte i en rekordstor i Enova-tildeling.
Vil montere brenselsceller på Kvitnos Blom Maritime, Samskip og Teco 2030 har fått Enova-støtte til å utstyre LNG-skipet Kvitnos med brenselsceller og hydrogen som drivstoff.
Gjenåpnet etter brokollapsen Baltimore havn er tilbake i drift etter at restene av den sammenraste Francis Scott Key-broen er fjernet.
Ny modell beregner utslipp fra sjøfarten Kystverkets nye modell MarU estimerer utslipp fra fartøy i norske farvann – målet er å øke kunnskapen om klimagassutslippene fra sjøfarten.
Laveste godsmengde over kai på 20 år Ikke på 20 år er det blitt håndtert så lite gods i svenske havner som i 2023. Blant annet har volumene til Norge gått kraftig ned
Oslo Havn vil utvide kaianlegg Oslo Havn ønsker å utvide havneanlegget ved Kneppeskjær med 120 meter kai og etablere ny rampe for lossing og lasting av skip nord på området.
Vil bli Nord-Europas viktigste Havnekonferansen i Kristiansand har vokst år for år, og vender å blikket utover Norges grenser.
Millionstøtte til regionhavn Senja kommune skal foreta en utvidelse av Finnsnes regionhavn, og får nå innvilget tilsagn fra Kystverket på inntil 22.560.000 kroner gjennom tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner.
Osmundsen tar over i Karmsund Tore Gautesen har hatt sin siste dag som havnedirektør i Karmsund havn. Tine Osmundsen tar over som konstituert havnedirektør
Tilrettelegger for norske vareeiere I mai starter DB Cargo opp en godspilot på jernbane fra Hirtshals. Godset som kommer med fergene fra Norge, kan nå raskere koble seg til de europeiske transportkorridorene på kontinentet.
Vil bygge verdens to største hydrogenferger i Norge Norske Myklebust Verft har fått oppdraget med å bygge to hydrogenferger for Torghatten Nord. Fergene skal gå mellom Bodø og Lofoten.
Westport tar over i Moss havn Moss havn skifter terminaloperatør når Westport AS tar over for Greenport Services 1. januar neste år.
Skal utrede utviklingen av Tromsø Havn Tromsø Havn skal legge til rette for maritim næringsutvikling og være en pådriver til det grønne maritime skiftet i nord.
Blir større og større Siden 2006 har gjennomsnittlig størrelse på containerskip doblet seg til 4 580 TEU, og skip med kapasitet på mer enn 12.000 TEU har stått for 51 prosent av flåtens kapasitetsutvidelse.
Etablerer steinlager i Larvik Havn Nord-Europas største produsent av naturstein etablerer sentrallager på kaia.
Ny skreddersydd dør-til-dør shortsea-løsning Samskip og Viasea samarbeider om pålitelige sjøtransportløsninger mellom Oslofjorden, Rotterdam og UK.
555.000 kubikkmeter stein skal bli til 30 mål havn Drammen Havn er i gang med å fylle ut bukta der bilskipene frem til nå har losset.
Nærmer seg én million TEU Skandinavias største containerhavn, Göteborg Hamn, har aldri håndtert flere containere enn i 2023.
To nye Fjord Line-ruter Fjord Line med en ny kveldsavgang mellom Danmark og Norge på ruten Hirtshals-Kristiansand samt en ny innenriks avgang.
BYD med egen bilbåt BYD har anskaffet sitt eget transportskip for å styrke distribusjonen av BYD-biler fra Østen til Europa, og har ambisjoner om ytterligere sju skip.
TØI-forsker blir fagsjef maritim i Zero Elise Caspersen kommer fra stillingen som rådgiver for transport i ZERO, og startet i sin nye rolle 1. januar.
Utvider Hirtshals havn for milliardbeløp Hirtshals er en viktig havn for norsk næringsliv. I løpet av de neste tre årene står en voldsom utvidelse på trappene.
Nedgang i bilimporten over Drammen - men nå økes kapasiteten I 2023 viser statistikken 106.325 importerte biler over Drammen Havn, en nedgang på 12 prosent.
Salt til vestlandsveiene levert med batterihybridskip Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser.
Vil tilby bunkringsskip med ammoniakk til verdens største havner Azane Fuel Solutions har lanserer et konsept for bunkringsskip for ammoniakk, og vil tilby løsningen til Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Singapore og store havner.
Viasea vil bygge hydrogen-skip Enova støtter Viasea med totalt 171,8 millioner kroner for å bygge to hydrogendrevne containerskip. Når skipene er ferdige, vil de bli satt i drift i Viaseas eksisterende ruter mellom Norge og Nord-Europa.
Verdens første ammoniakkdrevne containerskip Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line og Yara International går sammen for å realisere verdens første containerskip som vil bruke ren ammoniakk som drivstoff.
Asko med nye sjøprosjekter HORTEN: Sjødronene Therese og Marit har trafikkert Oslofjorden i ett år. Asko Maritime tenker allerede videre og vil knytte gods fra Nordlandsbanen med en utslippsfri sjørute videre nordover.
Fergegodset kan ende på veien med Vippetangen-løsning Om byrådet og Oslo Havn får viljen sin, blir det en felles terminal for København- og Kiel-fergene på Vippetangen. Det kan ifølge Color Line føre til at mye gods havner på E6 fremfor på sjøen.
Verdens første hydrogenferge døpt Fergen er et stort skritt i retning av nullutslipp. Torsdag ble MF Hydra døpt med samferdselsministeren til stede.
Nå ruller både tømmer og flis mot Halden Er du klar over at papiret som det eksklusive magasinet Sport Illustrated trykkes på, er laget av tømmer og sagflis fra Larvik?
Europas største pukkprodusent – sjanseløs uten egen skipsflåte STAVANGER: Uten syv egne skip i drift hadde Europas største pukkprodusent virkelig slitt. Men i stedet for å «rasjonere» produksjonen, kan Norsk Stein med sine syv fraktskip i ryggen kjøre på og signere nye millionkontrakter.
En omvei til Ågotnes? BERGEN: Bystyret i Bergen ville at Bergen Havn gikk tilbake til tegnebordet og la puslespillet om hvor fremtidens havn skal ligge én gang til. Og det har de nå gjort.
Bygger Europas første fabrikk for grønn ammoniakk SkiGA AS har presentert planene for bygging av en grønn ammoniakkfabrikk i Skipavika nord for Bergen.
- Et etterlengtet tilbud Karmsund Havn har i samarbeid med Mattilsynet etablert en veterinær grensekontrollstasjon på Haugesund Cargo Terminals, Husøy. Det kan gi store besparelser både for miljøet og økonomien.
- Bringer rederier, speditører, havner, vareeiere og myndigheter sammen Er det mulig å ta en sterkere posisjon i transportmarkedet, ved nærmere samarbeid og bruk av ny teknologi som effektiviserer transportkjeden? Når Kystrederiene og Shortsea Promotion Centre trommer sammen til et seminar i Bergen i midten av mars, er målet å finne svaret.
Rett til plass i havna JUSHJØRNET: Seilingstider og plass i havn er av sentral betydning for rederiene, men det er også avgjørende for drift av havnene.
Tilskudd for investering i effektive og miljøvennlige havner Tilskudd for investering i effektive og miljøvennlige havner videreføres i 2023. Tilskuddet gir mulighet for finansiering av havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur og mudring.
- Litt mer grått hår og noen våkenetter Havnefogd Rune Hvass i Arendal Havn opplevde i romjulen marerittet havnefolk frykter – utglidning av en steinblokk under kai.
Litt opp og ned for Larvik Havn Samlede lastemengder over Larvik Havn i fjor utgjorde 1,8 millioner tonn. Dette er 4 prosent lavere enn i 2021 før.
Startskudd for en bredere utvikling Elektriske lastebiler brukes nå til containertrafikk i Gøteborg havn. Klimasmart – men helt klart en økonomisk utfordring for transportøren.
Containerrekord i Bergen Fjoråret ga det er det høyeste antall containere noen gang over Bergen Havn sine kaier.
Økning i Göteborgs Hamn Den anstrengte situasjonen i det globale transportsystemet som rådde i 2022, har blitt håndtert godt i Göteborgs Hamn. Havnen har økt volumet av last som håndteres totalt og tar også markedsandeler i alle segmenter.
Ny havn i England og økt kapasitet for Viasea Viasea gjør ruteendringer som gir økt kapasitet og legger til Sør-England på seilingsplanen.
Får million-støtte til vinddrevet roro-fartøy Wallenius Wilhelmsen og partnerne får 9 millioner euro fra EU til prosjektet som skal realisere «Orcelle Wind» – verdens første vinddrevne RoRo-fartøy.
All-time-high i Moss Bygging av ny stasjon og jernbanetrasé gjennom Moss, gjorde for noen år siden at Moss Havn mistet betydelig volum. Nå settes igjen volumrekorder.