– Dette skal vi følge opp Samferdselsministeren fremhevet at åpningen av denne Hauerseter-terminalen er et godt eksempel på samarbeid på tvers av verdikjeden. - Vi trenger flere slike lavkostnadsprosjekter i fremtiden, sa Jon-Ivar Nygård.
Godstogets impotente elskere hjelper ikke – selskapene må gjøre det selv Denne gangen heier jeg på CargoNet spesielt – og jernbanen som transportform for gods generelt.
CargoNet med nytt fisketog CargoNet etablerer direktetransport av fisk mellom Narvik og Malmø, og nå tjener godstogoperatøren også penger.
Skinne-godset er og blir taperen Kun én prosent av gods-importen til Norge kommer med tog. Rundt tre fjerdedeler kommer med skip. Lastebiltransport har økt betydelig de siste ti årene, og utgjør nå 22 prosent av importen målt i vekt.
- Dyrere lastebil løser skinnegods-krisen – Godstrafikken på jernbane kan styrkes ved å gjøre transporten med lastebil dyrere.
Signalstrategi på Alnabru På oppdrag fra Bane NOR skal Sweco utarbeide en strategi for fornyelse av signalanlegget til Norges største godsterminal.
Kjenner sin besøkelsestid Kommunikasjonsdirektør Sohana Josefsson i Green Cargo er på banen når utviklingen av verdens lengste vei- og jernbanetunnel, Fehmarn Bält-forbindelsen, diskuteres.
Droppet jernbanen – tar sjøveien Den tidligere jernbanemannen gjennom 20 år, Bjarne Ivar Wist, legger ikke skjul på sin frustrasjon over «ståa» i transport- og logistikkbransjen.
Reduserer transporten med 25 prosent Green Cargo reduserer togtransporter med 25 prosent. Nøkkelen er nye XXXL-containere.