Inviterer til prøveordning med 74 tonn Statens vegvesen inviterer transportører til prøveordning med tømmervogntog med inntil 74 tonn totalvekt.
Modulvogntogene rett rundt hjørnet Tre vogntog erstattes av to når Vegdirektoratets snart tillater 25,25 meter lange modulvogntog på lik linje med tømmerbiler.
Skal prøve tømmervogntog på 74 tonn i Norge Statens vegvesen forbereder en prøveordning for tømmervogntog med opptil 74 tonn totalvekt. Oppstart ligger an til å skje i slutten av 2020.
Får med mer og sparer diesel SKOGN (MTlogistikk.no): Skal Nils Arne Steen fra Høylandet på langtur, tar han av tømmerkrana. Det gjør at han kan laste 3,5 tonn mer og sparer nye diesel på returen.
Klimaet tjener på større tømmerbiler Beregninger utført av Norsk institutt for skog og landskap, viser at et tømmervogntog på 48 tonn slipper ut 25% mer CO2pr. kjørt m3enn et 60-tonns vogntog.
Nå er 60 tonn tillatt Tillatt totalvekt på tømmervogntog øker nå fra 56 til 60 tonn. Det er likevel ikke lov for alle tømmervogntogoveralt.
Tillater 60 tonns totalvekt - Vi gir nå tømmertransporten bedre rammevilkår, samtidig som hensynet til trafikksikkerhet og framkommelighet blir ivaretatt, sier samferdselsminister Marit Arnstad.
Vil teste 33 meters vogntog Innen kort tid skal tømmervogntog på drøyt 33 meter testes i finske Lappland.
Vil ha høyere tømmervogntog Høringsfristen for Vegdirektoratets forslag om å øke totalvekten på tømmervogntog til 60 tonn er 5. juli. Norges Lastebiler-Forbund (NLF) ønsker økt vekt på bilen og økt høyde på tilhengerne.