Så mye koster det å ha mangler på dekk og kjetting Her kan du se gebyrsatsene for tungbiler som ikke har dekk og kjetting i orden om vinteren.
- Gir håp om tryggere vinterveier Norges Automobil-Forbund (NAF) skriver i en melding at det er bra med skjerpede krav til vinterdekkene på tyngre kjøretøy, men at dette burde bli innført fra nyttår.
Ber om skjerpede dekk-krav - Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Derfor har jeg nå bedt Vegdirektoratet skjerpe reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy ytterligere, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
50.000 ble sjekket Vinterutstyret til over 50.000 tunge kjøretøy ble kontrollert i fjor vinter. Ikke alle var godt nok skodd for vinterføre da de møtte Vegvesenets kontrollører.
«Fersket» vogntog hos bedrift Statens vegvesen var bedriftbesøk i forbindelse med samarbeidsprosjektet «Trygg Trailer». Det var uheldig for sjåføren og bileieren på et vogntog som skulle lastes.
Raser mot norske dekkregler Svensk transportør mener de nye, norske reglene for vinterdekk på vogntog er for kostbare.
- Altfor kort dekkfrist NHO mener det er umulig å oppfylle kravet om vinterdekk på alle hjul innen nyttår.
Vinterdekk på alle hjul Fra nyttår blir det påbudt med vinterdekk på alle aksler – også på tilhengere.
Rykker ikke ut til vogntog i trøbbel Politiet i Nore og Uvdal orker ikke lenger rykke ut når utenlandske vogntog står fast i snøen.
Transportkjøpers ansvar Kommunepolitikerne i Øksnes fraråder transportkjøpere å transportere godset på kjøretøy som ikke er forsvarlig skodd for vinterføre.
Betyr dekkmerkingen trygghet? Er du en av de mange som tror at om dekket er M+S-merket så har du godt feste på våre vinterveier? Kanskje på tide å revurdere?
Vinterens første offer Det ble en estlender på sommerdekk - og detto og en halv måned før første offisielle vintermåned.