Energigjerrig nykommer
e-Transit: Vi har kjørt to ulike versjoner av Ford e-Transit i Oslo-runden og inntrykket er meget godt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Begge variantene vi nå har kjørt er registrert etter de forholdsvis nye reglene hvor varebiler med alternativ drivlinje kan få kompensert den ekstra vekten som følger med den alternative drivlinjen. Det betyr i praksis at bilene er registrert med en tillatt totalvekt på 4250 kilo, men at man med B-førerkort kan kjøre 3978 kilo da tilleggsvekten av drivlinjen oppgis til 478 kilo i vognkortet. Begge bilene hadde den kraftigste motoren på 269 hk og alle versjonene av e-Transit har samme batterikapasitet med 75 kWt hvorav 68 kWt er utnyttbare, vi benytter dermed siste tall til beregning av forbruk.
Ford e-Transit Trend L3
Motor, type | Elektrisk |
Maks. effekt | 269 hk |
Maks. dreiemoment | 430 Nm |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | 264-371 km |
Batterikapasitet | 75/68 kWh |
Innebygd lader | 7,5/11 kW |
Hurtigladerkapasitet | 115 kW |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk | 43,5 kWt |
Drivstofforbruk/mil | 2,2 kWt |
Total kjøretid | 206 minutter |
Gjennomsnittshastighet | 58 km/t |
Drivhjul | Bakhjul |
Tillatt totalvekt | 3978/4250 kg |
Veid egenvekt m/fører/for- / bakaksel | 2820 kg/1460 kg/1360 kg |
Egenvekt i vognkort | 2 710kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1850 kg/2750 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 1158/1430 kg |
Aktuell vekt i test | 3700 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 5981 mm/2059 mm/2533 mm |
Akselavstand* | 3750 mm |
Varerom (plan) l / b / h | 340 cm/170 cm/179 cm |
Volum varerom* | 11 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 5 cm |
Bredde mellom hjulkasser | 131 cm |
Lastehøyde | 69 cm |
Dørtype bak / b / h | Dobbeltdør/152 cm/157 cm |
Sidedør høyre og venstre b / h | 126 cm/159 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 162 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 160 cm |
Bredde døråpning førerdør | 67 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 47 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 113 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 58 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 95 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 24 cm/10 cm |
Justering ratt høyde/lengde | 4 cm / 4 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 67 cm |
Høyde stigtrinn | 47 cm/20 cm |
* = Fabrikkdata
Komfortabel
Bilen er meget komfortabel å kjøre. Det er fort gjort å finne en god sittestilling i førersetet som har 10-veis elektrisk justering (ekstrautstyr). Foran deg finner du et klassisk instrumentpanel, men med en liten digital skjerm i midten som gir deg muligheter for individuell tilpasning av informasjon. I stedet for en girspak finner vi en hendig vrider hvor man kan velger gir. I senter av denne er det en knapp for kraftigere regenerering. Ved siden av denne er det en hendig mobillomme som er ett av mange små rom for oppbevaring i førerhuset.
I midten av dashbordet sitter en stor touchskjerm for infotainmentsystem og diverse innstillinger. Denne burde ha vært vinklet noe mot føreren da blikket under kjøring fort blir hengende litt lenge på skjermen. Infotainmentsystemet er Fords siste generasjon SYNC4 som blant annet nå har støtte for trådløs oppkobling mot funksjoner som Apple CarPlay og Android Auto. I tillegg kan det benyttes ulike Apper for økt produktivitet, ladestyring eller navigasjon for å nevne noe.
Når det gjelder kjøreegenskapene så er fjæringen virkelig førsteklasses. Enten vi kjører bilen med eller uten last er, den myk og komfortabel på dårlige veier eller over fartshumper. Den elektrisk assisterte styringen er vel tilpasset slik at du har god følelse når du ratter. Det er også en aktiv filholder som assisterer føreren, spesielt under motorveiskjøring finner jeg denne behagelig.
Begge bilene hadde også det digitale sladrespeilet som benytter ett kamera til å vise hva som skjer bak bilen.
Forbruk
Noe av det viktigste vi tester i Oslo-runden er energiforbruket. Det er imponerende i e-Transit. Begge bilene hadde like mye last (60 prosent av tillatt opptil 4250 kilo da undertegnede kjørte på tillatt vekt og ikke tilpassede B-førerkort regler). Bilen med høyt tak veide 140 kilo mer enn den med normalt tak, blant annet på grunn av at den hadde 5 seter i tillegg til den ekstra vekten av taket. Varebilversjonen veide 3700 kilo under kjøringen og vi oppnådde et gjennomsnittsforbruk på 21,8 kWt /100 km. Runden er som kjent nøyaktig 200 km lang, og ved rundens slutt hadde vi fremdeles 36 prosent batterikapasitet i den lave modellen. Den tyngste varianten med høyt tak hadde et forbruk på 23,8 kWt/100 km og 30 prosent gjenværende batterikapasitet etter endt runde. Dette gir en rekkevidde på 285 km for den med høyt tak og 312 km for den med normaltak med 60 prosent utnyttet lastekapasitet.
Med varebilen som hadde normalt tak vi la merke til var at bilen regenerere meget godt og med under stigningen opp til Tryvannstårnet økte gjennomsnittsforbruket fra 21 kWt til 28 kWt og batteriet gikk fra 86% til 77% på de åtte kilometerne. Vel nede på E18 igjen hadde vi gjenvunnet gjennomsnittsforbruket og vel så det og det var nede i 20 kWt mens batteriet hadde fylt på seg tre prosent. Akkurat den samme trenden opplevde vi i bilen med høyt tak.
Vi kjørte bilen utelukkende i normalmodus med normal regenerering. Denne gir en god regenerering/nedbremsing når man slipper gasspedalen, i tillegg vil bilen få en kraftigere regenerering ved et lett bremsetrykk. Selve bremsene på bilen vil først jobbe aktivt når du trykker hardere på bremsen.
Varerommet
Testbilene var utstyrt med Fords ProPower-løsning som gjør at en kan drive elektrisk utstyr, eller lade batteriene på oppladbart verktøy eller lignende. Videre var det kraftig led-belysning i varerommet som er supert for eksempelvis en service-bil, eller en pakkeleverandør som må kunne lese adresselapper. Det er rikelig med sikringsfester i gulvet og bakdørene kan åpnes 270 grader. Bak er det ett stigtrinn (51 cm), noe som er nødvendig da gulvhøyden er på hele 69 cm ved tom bil.
Ettersom man får utnyttet lastekapasiteten kan man med B-førerkort laste hele 1158 kilo og med C/C1 førerkort 1430 kilo slik testbilen var utstyrt.