lllustrasjon som viser nybygget som Rødne planlegger sammen med Brødrene Aa. Turistskipet er ett av syv skip som fr strømstøtte i den siste Enova-tildelingen..
Illustrasjon: Brødrene Aa AS
Enova gir strømhjelp til syv fartøy - fem er fraktskip
Enova tildeler i alt 76,7 millioner kroner i støtte til elektrifisering av sju nye fartøyer gjennom støtteprogrammet «Elektrifisering av sjøtransport». Fem av skipene er fraktskip mens de to øvrige er henholdsvis et turisfartøy og et mudringsskip.
–Vi ønsker en raskere innfasing
av nullutslippsteknologi i maritim transport. Det gjelder særlige innovative
elektrifiseringskonsepter av fartøy og teknologier for bruk av hydrogenbaserte
energibærere. Enova støtter dem som går foran, og vi vil øke og framskynde
utvikling og bruk av ny og innovativ teknologi som muliggjør utslippsfri
maritim transport, formidlerr Rune Holmen, leder maritim transport i Enova i en nyhetsmelding torsdag ettermiddag.
Enova skriver videre at støttetilbudet
«Elektrifisering av sjøtransport» skal bidra til at kommersiell bruk av
batterier om bord på skip skjer hurtigere og i et økt omfang enn de ellers
ville blitt, samt bidra til markedsopptak av batteriløsninger i alle
fartøysegment. Programmet skal også bidra til utvikling og demonstrasjon av
teknologi som gir økt hybridiseringsgrad eller større bruksområder for batteri.
Programmet
hadde tre utlysningsfrister i 2023, og tildelingen nå i februar 2024 skjer
etter den siste av disse fristene.
Eidsvaag og KCC
23,2 MNOK: Eidsvaag AS:
Eidsvaag
AS opererer skip som transporterer fiskefôr fra fabrikker ut til
oppdrettsanlegg langs norskekysten. Støtten vil gå til bygging av to nye
fôrfartøy som er spesialdesignet for formålet. Med en batterihybridløsning,
andre energieffektiviserende tiltak som optimalisert varmegjenvinningssystem
med CO2-varmepumpe, samt elektrisk gravemaskin - kan fartøyet redusere
klimagassutslipp i drift og på sikt opereres med nullutslipp i perioder.
35,2 MNOK: Klaveness Combination Carriers:
Rederiet
Klaveness Combination Carriers (KCC) har gjennom sitt datterselskap KCC
Shipowning AS intensjon om å installere såkalte «suction sail» i kombinasjon
med batteripakke i tre nye identiske CABU kombinasjonsskip som skal bygges.
Skipene frakter tanklaster inn og tørrlaster ut av Australia og oppnår gjennom
dette svært høy utnyttelse av skipene.