Enovas mål er at hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen.

777 hydrogen-millioner til norskekysten

Enova investerer 777 millioner kroner i fem hydrogenprosjekter langs norskekysten. Satsingen kan bli et gjennombrudd for grønt drivstoff i maritim sektor.

Publisert Sist oppdatert

Hydrogen som drivstoff seiler opp som en mulig løsning for å redusere utslipp i skipsfarten, og nå legger Enova betydelige midler på bordet for å gjøre teknologien tilgjengelig. Med en samlet støtte på 777 millioner kroner får fem nye hydrogenprosjekter muligheten til å etablere produksjon og bunkring langs norskekysten. 

Her

Målet er ambisiøst: å etablere verdens første fungerende hydrogenverdikjede for maritim sektor, og dermed gi et grønt løft til skipsfarten.

I pressemeldingen fra Enova uttrykker Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap) stor entusiasme for støtten. 

- Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, uttaler Sandvik, og peker på at Norge nok en gang kan sette en internasjonal standard. Sandvik trekker også frem at satsingen kan få ringvirkninger langt utenfor Norges grenser, og vise vei for en grønnere skipsfart også internasjonalt.

Disse får støtte

Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, åpnet pengesekken for fem hyrogenprosjekter langs kysten.

Støtten går til prosjekter fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, med anlegg som skal levere grønt hydrogen til skip og lastebiler, nært der forbruket skjer. Prosjektene inkluderer både Green H sine anlegg i Slagentangen, Kristiansund og Bodø, i tillegg til hydrogenanlegg i Florø og Egersund. Dette nettverket av produksjonssteder skal sikre at hydrogendrevne fartøy får tilgang til drivstoff på flere strategiske steder langs kysten, noe som er en forutsetning for å kunne skifte fra fossilt drivstoff til hydrogen.

Administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, forklarer at hydrogen må bli både økonomisk og praktisk tilgjengelig for skipsfarten før teknologien kan få sitt gjennombrudd. 

- Dette er pionerer som går i front for hydrogen og sikrer forsyningen langs norskekysten, sier Nakstad. Han legger til at prosjektene vil gi verdifulle erfaringer som kan modne både teknologi og marked.

Den økonomiske støtten anses også som et viktig incentiv for å bygge et hydrogenmarked som kan konkurrere med fossile alternativer. 

339 millioner til Green H

Green H, en av aktørene som har mottatt støtte, totalt 339 millioner kroner til hydrogenanlegg i Slagentangen (Vestfold), Kristiansund (Møre og Romsdal) og Bodø (Nordland).

- Dette gir oss muligheten til å levere grønt hydrogen direkte til skip og lastebiler. Vi kan bidra til et nettverk av havner for produksjon og bunkring langs kysten, formidler CEO Morten Solberg Watle.

Hydrogensatsingen er beregnet å kunne redusere norske CO2-utslipp med opp til 200.000 tonn per år – en betydelig andel av utslippene fra skipsfart og fiske, som ifølge SSB står for hele 3,66 millioner tonn CO2 årlig. For at disse kuttene skal realiseres, vil det imidlertid være nødvendig at også fartøyene tilpasses hydrogendrift.

Enova varsler at det også kommer støtteordninger for ammoniakk som drivstoff, en annen grønn teknologi i skipsfarten. Disse støtteprogrammene skal sikre et bredere spekter av utslippsfrie drivstoffalternativer, og en helhetlig omstilling av den norske maritime industrien.

Satsingen på hydrogen og ammoniakk skal ifølge Enova bidra til at Norge beholder sin posisjon som en ledende maritim nasjon, men også lede an i den grønne omstillingen.

Enovas støtte til hydrogenprosjekter i Norge

  • Enova har tildelt 777 millioner kroner til fem nye hydrogenprosjekter for å etablere produksjon og bunkring langs norskekysten, med mål om å skape en fungerende hydrogenverdikjede for maritim sektor.
  • Prosjektene strekker seg fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, og inkluderer anlegg i Slagentangen, Kristiansund, Bodø, Florø og Egersund, som skal levere grønt hydrogen til skip.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Powered by Labrador CMS