Imponerende pilot for tungtransporten
Enova går inn med 116,7 millioner kroner til pilotanlegg for biodrivstoff for tungtransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette betegnes som det mest seriøse initiativ for biodiesel fra norsk skogsvirke.
Anlegget skal teste ut ny teknologi for produksjon av 2. generasjons flytende biodrivstoff fra trevirke.
Statkraft og Södra er eiere av selskapet Silva Green Fuel, og som står for byggingen.
Tungtransport på vei er det fremtidige markedet for produktet.
– Dette er bare stort
- Det er bare stort at Statkraft og Södra investerer i løsninger som kan bidra til omlegging fra fossil til fornybar energibruk i transportsektoren. Støtten fra Enova skal bidra til å verifisere og tilpasse den valgte teknologiløsningen i piloten sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Målet for pilotprosjektet er at man gjennom en fase med kontinuerlig drift kan teste og prøve ut teknologien, samt utvikle kompetanse og kunnskap for en eventuell realisering av et kommersielt anlegg. Pilotanlegget er planlagt bygd på Tofte i Hurum kommune.
Det dansk-canadiske selskapet Steeper Energy skal levere teknologien. Byggingen starter i februar neste år og demonstrasjonsanlegget skal stå ferdig i løpet av 2019.
Piloten vil bidra til å redusere kostnader i neste trinn, og er et viktig steg på vei til kommersiell produksjon av flytende biodrivstoff fra trevirke.
Avansert drivstoff
Veitrafikken bruker ca. 4 milliarder liter drivstoff årlig. Regjeringen har bestemt at omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikk skal økes til 10 prosent i 2018. Stortinget har bedt om at omsetningskravet økes til 20 prosent innen 2020. 8 prosent av totalen skal være såkalt avansert biodrivstoff, og som er basert på avfall og rester eller skogråstoff.
Konvensjonelt biodrivstoff, eller 1. generasjon biodrivstoff, er ofte basert på råstoff som kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr, eks. mais, sukkerrør, raps, soya, palmeolje.
Avansert biodrivstoff, eller 2.generasjon biodrivstoff framstilles av rester og avfall, fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk.
Statkraft og Södra orienterer om planene på en pressekonferanse fredag med både samferdselsministeren og administrerende direktør i Enova til stede.