Kutter drastisk i støtte til el-varebiler
Noen modeller får kuttet Enova-støtten med over 30.000 kroner, og «like» biler får nå ulik støtte.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Enova-støtte til innkjøp av elektriske varebiler ble innført i august i fjor, med enkle satser på 15.000, 25.000 eller 50.000 avhengig av motoreffektenog en svært enkel søknadsprosess.
Fra mandag 23. november justeres ordningen og omfanget av støtten reduseres. Enova kaller likevel endringen for en «gladsak».
– Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, for det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget, forklarer markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.
Den nye ordningen skal ifølge Enova være med rettferdig, med støttesatser tilpasset hver modell.
Støttenivået styres heretter automatisk av ekstrakostnaden med å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens andre i ulik grad går ned i støtte.
Like biler - ulik støtte
Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Peugeot Expert og Toyota Proace er alle bygget på samme lest, og i praksis like biler. Men den kompliserte utregningen i Enovas nye ordning har gitt noen utslag det reageres på.
For eksempel får L3-utgaven av Opel Vivaro med største batteripakke drøyt 8.000 kroner mindre støtte enn den identiske Citroën Jumpy.
Ifølge informasjonssjef Stein Pettersen for Citroën og Opel hos importør Bertel O. Steen skal det i utgangspunktet ikke være forskjell på støtten mellom de to modellene.
- Både de tekniske spesifikasjonene og prisstrukturen på en Vivaro og Jumpy er like, så avviket ligger ikke der, sier Pettersen til bilbransje24.no.
- En mulig feilkilde kan være tallgrunnlaget Enova baserer støtten på, Vi ser på dette nå, sier han.
Opel Vivaro er blant modellene som får støtten redusert mest, med mellom 20.117 og 33.244 avhengig av motor og batteristørrelse. Toyotas versjon av Vivaro-e, Proace, mister opptil 37.320 kroner i støtte. Mens de samme bilene som Peugeot og Citroën har mister 30.576 og 29.637 kroner henholdsvis. Det gir en forskjell på nesten 8000 kroner i støtte på det som i praksis er akkurpat den samme bilen.
Minibil får maks-støtte
En modell som den lille Goupil G2 med 8,6 kWh-batteri og en utsalgspris på 236.430 kroner, får økt støtten fra 15.000 til 50.000 kroner.
- I et år hvor salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent, øker salget av elektriske varebiler. Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over ti tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport, sier Leistad.
Enklere søking
Med ny ordning skal det bli enda enklere å søke støtte. Du ber bilforhandleren søke for deg når du bestiller bilen. Alt du behøver å gjøre er å bekrefte søknaden på mobilen.
Endringene trer i kraft 23. november, og kunder som har fått innvilget støtte på dagens ordning vil beholde den.