Endelig løsner det for modulvogntog
ERLING SÆTHER: Etter femten år med lobbying ser det endelig ut til å løsne med 25,25 meters vogntog i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samferdselsministeren vil åpne tømmervogntognettet for modulvogntog. I så fall omfatter det hele riksvegnettet og 40 prosent av fylkesvegnettet!
I motvind
Vi startet med lobbyingen i 2003 i Schenker. Da sa vi at slike vogntog kunne virke bra på miljøet særlig når vi kombinerer det med høyinnblandet biodiesel. Den gangen het det B30. Vi hadde ikke HVO100 på den tiden.
Et modulvogntog sparer miljøet med 25 prosent mindre utslipp pr tonn. B30 ville spare utslippene med ytterligere 20 prosent.
Men vi møtte mye motstand. Trygg Trafikk, NLF, TØI og store deler av Stortinget var skeptiske og begrunnelsen var hensynet til trafikksikkerhet og til jernbanen. Lastebileierne var nok i realiteten også skeptiske fordi fraktprisen pr tonn ville bli redusert når en kan laste 25 prosent mer last.
Etter hvert kjempet vi vi fram et rutenett på Østlandet. Da Dovrebanen hadde pusteproblemer for fem år siden søkte NHO LT om at E6 og Rv3 til Trondheim skulle åpnes så lenge banen ikke fungerte. Dette er nå blitt en permanent åpning.
Deler på æren
NLF kom likevel raskt på banen med et annet standpunkt og har nå en stor del av æren for gjennomslaget.
Ikke bare NLF har gjort en god jobb. NHO Logistikk og Transport (NHO LT) er vel den organisasjonen som har jobbet lengst med saken. Sammen med NLF fikk de for noen år siden departementet til å instruere vegdirektoratet til å lage nye regler som skulle gi et gjennomslag. Det ble laget et sett av kriterier som måtte oppfylles for å få tillatelse på enkeltstrekninger. Dette viste seg å bli enda et hinder. Da NHO LT og senere Tine søkte om et mer omfattende modulvogntog-nett, ble det stort sett avslag på nesten alle strekninger etter halvannet års behandlingstid. Det ble en flopp uten realiteter.
Men nå i september kom gjennomslaget og det er TINE og NHO Mat og Drikke som har stått i front den siste perioden.
Den største æren har likevel Skogeierforbundet med sin dyktige Lars Skjølaas som i siste periode under Stoltenberg-regjeringen fikk gjennomslag for det såkalte tømmervogntognettet som åpnet for 24 meters lengder.
Det var i perioden med den såkalte krisen i skognæringen og Marit Arnstad var samferdselsminister en kort periode. Hun instruerte vegdirektoratet til å åpne flere veger for lange vogntog. Det er nok det eneste positive vi kan huske fra hennes tid i den statsrådstolen.