Hvem blir samferdselsminister?
Med en regjering uten Frp mister vi det positive fotavtrykket partiet har hatt i samferdselspolitikken, skriver Erling Sæther, som lanserer fire gode kandidater som ny samferdselsminister.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jeg har tidligere utpekt Ketil Solvik-Olsen som landets dyktigste samferdselsminister etter krigen blant de 31 vi har hatt til nå. Det er bare å peke på vegreformen med Nye Veger AS, som har laget vei i vellinga, og jernbanereformen, hvor det riktignok gjenstår å vise suksess.
Men bare det at Vy fra å få 700 millioner i tilskudd til å drive Bergensbanen, nå må betale for å betjene samme bane sier noe om det fastlåste mønsteret jernbanemonopolet har ført til. Konkurranseutsetting av persontrafikken har vært helt nødvendig selv om det sikkert dukker opp støy om billettpriser og overgangsordninger godt hjulpet av opposisjonen og media som mikrofinstativ.
Når det gjelder Jon Georg Dale vil jeg si det er stigning i programmet helt siden han var fersk personlig rådgiver og senere statssekretær for Solvik-Olsen. På det tidspunktet avslørte han bastante meninger om sjøtransporten på tynt kunnskapsgrunnlag.
Flink i muntlig har han alltid vært og nå også med tyngde i innholdet. Jeg peker på hans fasthet knyttet til E18-korridoren, og at han i det siste i praksis har åpnet tømmervogntognettet for 24 meters moduler samt gjort forberedelser for 25,25 meters moduler for det samme veinettet. Det vil skape en markant effektivisering av langtransporten i Norge. Positivt er det også med det gode arbeidet for å hindre kriminalitet og useriøsitet i vegtransporten.
Hva gjør Erna nå?
For det første må Erna Solberg bestemme hvilket parti som skal få samferdselsdepartementet.
Det er ikke tvil om at den utvalgtes personlige egenskaper, gjennomføringskraft og forhandlingsevne er viktigere enn partifargen.
Etter min mening må det likevel bli Høyre. De øvrige partiene har ikke håndfaste partiprogrammer for samferdsel som landet trenger. Om Høyre ikke skulle få posten, måtte det være KrF som med sin mangeårige, kloke representant i transport- og kommunikasjonskomiteen Hans Fredrik Grøvan kunne aksle posten. Han er nå leder i gruppestyret i KrF og trengs nok der med KrF i regjering.
Høyre har tre gode kandidater å velge mellom. Komitèleder Helge Orten har arbeidet med samferdsel i mange år. Han er en saklig politiker som etter hvert dekker hele feltet. Hans store flaggsak er E39 og han vil møte veggen når realitetene innhenter oss på kostnadssiden. Allerede 430 mrd kroner kan vise seg å øke ytterligere for fergefri E39. Etter hvert dukker det opp alternativer som kan være billigere og bedre med autonome, elektriske og høyfrekvente ferger. Det kan bli tungt for ham overfor velgerne å måtte revurdere planene.
Linda Hofstad Helleland sitter fortsatt på Stortinget. For tiden er hun leder i programkomiteen i partiet og har viktige oppgaver i fornyelsen av partiets politikk mot valget i 2021. Hun har mange år bak seg i transportkomiteen , endog en periode som komiteleder. Hun er gift med Trond Helleland som er parlamentarisk leder i Høyre. Trond Helleland har også samferdselspolitisk erfaring. Begge har viktige verv for Høyre i partiet og på Stortinget.
Den mest interessante kandidaten er John-Ragnar Aarset som i dag er generalsekretær i Høyre. Han gjorde en utmerket jobb som Solvik-Olsens statssekretær de første årene da veireformen og jernbanereformen ble forberedt.
Han er konstruktiv, lyttende og løsningsorientert og bør nå få avløsning som dyktig generalsekretær i partiet.
Om Erna lander på John-Ragnar, er det gode sjanser for at hennes regjering legger bak seg åtte år med en markant fornyelse av samferdselspolitikken til beste for landet, etter mange år med planøkonomi mer styrt av Finansdepartementet enn Samferdselsdepartementet.