NHOLT har skapt EU-debatt
EU-kommisjonen kan bidra til større handlingsrom for norsk transport- og logistikkbransje.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Finansminister Siv Jensen (Frp) tar grep overfor kommisjonen og kommer med konkrete forslag til hvordan vedtaket om arbeidsgiveravgiften i ESA skal håndteres.
Næringslivsdirektør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport (NHOLT) tror dette kommer Norge til gode.
Nye regler
EFTAS overvåkningsorgan ESA vedtok i oktober i fjor nye regler for differensiert arbeidsgiveravgift (RDA-ordningen). Flere viktige sektorer i Norge ble unntatt fra ordningen, blant annet transport.
NHOLT sendte brev til Finansdepartementet i begynnelsen av april om de nye EU-reglene. Skulle de tolkes slik at en kunne fortsette med differensiert arbeidsgiveravgift i transportsektoren? Var spørsmålet. Hvis ikke ville kostnadene øke med 200 millioner kroner tilsvarende en tredel av bransjens samlede driftsresultat.
Tok kontakt
Nå har finansminister Siv jensen (Frp) og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) sendt brev til EU-kommisjonen med beskjed om at differensiert arbeidsgiveravgift bør fortsette.
De to ministerne oppfordrer EU-kommisjonen til en tolkning av regelverket som gjør det mulig å benytte differensiert arbeidsgiveravgift i alle sektorer. Det bes også om et møte med EU-kommisjonen for å diskutere disse forholdene.
Saken haster ettersom nye regler skal tre i kraft fra 1. juli i år.
– Så får vi se om regjeringen får gjennomslag, og om det gis en åpning for at transport fortsatt kommer inn under RDA-ordningen, sier Sæther.
Mindre effektivt
I en pressemelding peker finansminister Siv Jensen blant annet på at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift vil bli mindre effektivt som et virkemiddel i regionalpolitikken. Hun peker også på at sektorbegrensningene påvirker et stort antall transportselskaper og at de administrative kostnadene ved ordningen vil øke.