NHO truer Arnstad med ESA
NHO Logistikk og Transport mener driften av jernbanens godsterminaler må konkurranseutsettes.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, sa nylig til MTlogistikk at den rødgrønne regjeringen dreper godstransport på jernbane.
Han stiller seg undrende til at regjeringen i Nasjonal transportplan foreslår at Jernbaneverket skal ha driftsansvaret for kombiterminalene, og at dette er den beste måten å sikre like konkurransevilkår.
Savner innovasjon
– Ved å ikke bruke konkurranseutsetting unnlater regjeringen muligheten til innovasjon og produktivitetsvekst for godstogdriften, sier Sæther.
Nå sier han rett ut at NHO vurderer å trekke den norske staten inn for det europeiske kontrollorganet Esa.
– Ja det vil vi dersom et vedtak om å droppe konkurranseutsettelse ikke endres, sier han til DN.
Taper markedsandeler
Han mener at konkurranse på terminaldriften ved åtte større godsterminaler er avgjørende for sunn drift av godstog her i landet.
– Gods på bane taper markedsandeler. Det er helt nødvendig med konkurranse for å få til innovasjon, større effektivitet og kostnadskutt. Våre jurister mener videre en beslutning om ikke å konkurranseutsette er i strid med intensjonen i EØS-reglene, sier Sæther.
I et svarbrev fra forrige uke medga Samferdselsdepartementet at tildeling av driftsansvar for terminaler uten konkurranse kunne vært i strid med anskaffelsesreglene. Men «det er ikke tilfelle her hvor det tas sikte på at Jernbaneverket skal drifte terminalområder de selv har råderett over», heter det i brevet i følge DN.