Bekjemper livsfarlig tungtransport
NHO Logistikk og Transport (NHOLT) oppfordrer både transportbransjen og mottakerne av varer til å gjøre transportene tryggere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag er Stortinget arena for risikofylt tungtransport. I den forbindelse foreslår NHOLT å tvinge norske mottakere av varer til å dokumentere at kjøretøyene er i god stand.
Styret i NHOLT behandlet nylig et forslag om en dokumentasjonstjeneste som gjør det mulig på en enkel måte å sikre at transportleverandørene holder seg til lover og regler, herunder teknisk standard, vinterdekkutrustning og kabotasjebestemmelser. Stortinget behandler saken tirsdag.
Må lukes ut
Foruten ti anbefalte tiltak fra Arbeiderpartiet om hvordan transport- og lastebilnæringen skal luke ut uegnede vogntog på norske veier, foreslår NHOLT å tvinge både innenlands lastebilnæring og transport med kurs for Norge til å dokumentere at kjøretøyene er i lovlig teknisk stand. Og samtidig kontrollere at sjåførene har sertifikat og den nødvendige kompetanse i orden. At oppdraget utføres i tråd med kjøre- og hviletidsbestemmelser står også sentralt.
Kabotasje, transport utenlandske sjåfører utfører i Norge mens de venter på returlast, understrekes også skal det skje i tråd med regelverket.
Må stilles krav
- Vi må få med oss bedriftene fra handelsnæringen og industrien til å stille krav til transportleverandørene. Dette er den mest effektive måten å sørge for at bilene som kjører til Norge holder god kvalitet, sier næringspolitiske direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.
Sæther konstaterer at 80% av alle utenlandske sjåfører som kommer til Norge har utenlandske oppdragsgivere. Og at norske mottakere av varene i dag har liten innflytelse på lastebilenes tekniske stand eller sjåførens kompetanse.
- Vi tar nå et bredt bransjeinitiativ for å innføre en nettbasert dokumentasjonstjeneste, der transportører som skal inngå avtaler for hvert transportoppdrag med NHO Logistikk og Transports medlemmer, bekrefter god teknisk stand og kompetanse hos sjåførerene, sier Sæther.
Handelsbransjen er positiv
- Våre medlemmer ønsker å være med på å ta et utvidet ansvar. Det er riktignok produsentene av varene som i all hovedsak står ansvarlig for transporten. Men våre medlemmer ønsker å være med, enten ved å stille strengere, eksplisitte krav til produsenten, eller i den enkelte handelsvirksomheten å foreta en nøyere inspeksjon av kjøretøyene som kommer, sier samfunnspolitisk direktør Harald J. Andersen i Virke til Aftenposten.
Tommelen opp
- Vi ser det samme som alle andre, at utenlandske lastebilsjåfører er overrepresentert i ulykker og i kontroller der det avdekkes mangler, poengterer Andersen.
Det er Andersens kollega og seniorrådgiver Morten Sandberg som deltar på høringen på Stortinget. Han sier at store aktører innen industriell handel og byggevare, som Asko, har gitt tommelen opp for NHO Transport og Logistikks initiativ.
- Det viktigste, som ligger i bunn, er å få bedre kontroll på tungbiltransporten. Så må det komme penger til dette, og så må detaljene bli avklart, sier Sandberg.