Hva har TikTok med logistikk å gjøre?
ERLING SÆTHER: Stormaktskonflikter gjør at vi kan stå overfor det frie internetts undergang.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den utmerkede ukeavisen Morgenbladet har tankevekkende artikler om trusselen globalt handelssamarbeid møter.
I potten ligger en risiko for det frie internetts undergang, ifølge spaltist Martin Gedde-Dahl.
Å mime og danse til popmusikk var starten på TikTok. Den lastes ned av ungdommer i hele verden i større fart enn Facebook og Instagram hadde på det meste. Fordi TikTok eies av det kinesiske Bytedance er appen blitt kjernen i en storpolitisk konflikt mellom verdens to stormakter, Kina som den voksende og USA som den stagnerende. USA mistenker at den kinesiske staten med loven i hånd melker TikTok for persondata som i sin tur kan brukes til spionvirksomhet eller uønsket påvirkning av mennesker.
USA er ikke alene om mistilliten til Kina. India har innført forbud mot appen. Fra før vet vi at Facebook aldri fikk innpass i Kina til tross for Mark Zuckerbergs sjarmoffensiv gjennom flere år.
Kina, Russland, Iran og India har sine egne internett, og de legger store ressurser i å holde disse stengt for den vestlige verden i tillegg til at de utestenger vestlige nettsteder for sine innbyggere.
USA, som til nå har utviklet Internett fritt og tilgjengelig for hele verden, strammer til for kinesiske apper som TikTok og andre. Vi ser tegn til regionale eller geografisk begrensede Internett som ikke er fritt tilgjengelig i hele verden.
I stedet for Internett får vi «splinternett».
Det er her logistikken kommer inn. All handelskommunikasjon er avhengig av et verdensomspennende og fritt tilgjengelig Internett som kanal for felles kommunikasjonsprotokoller for varehandel og frakt av varer verden over.
De frie kanalene har gitt verden økt velstand og større tilgang til varer og tjenester i et omfang som knapt er til å fatte.
Verden er nå på vei inn i isolasjonistiske systemer med økte handelsbarrierer, straffetoll og begrenset kommunikasjon. Det skjer ikke bare mellom USA og andre stater. Innenfor EU har vi fått Brexit. Selv EUs GDPR-regler, som prisverdig nok skal beskyttet enkeltindividet, har ført til at amerikanske og andre internasjonale nettsteder ikke kan fungere i Europa fordi de ikke følger GDPR-reglene.
TikTok er nok bare et symptom. Truende skyer kaster skygge over den frie verden slik vi kjenner den.
Jeg håper leseren tilgir min refleksjon, men jeg kan ikke fri meg for at store deler av verden nå styres av egosentriske og konfliktskapende ledere. Om ikke valget den 3. November i USA fører til et skifte, frykter jeg at verdenshandelen møter hindringer vi ikke har sett siden den kalde krigen.
På den annen side; verdens og landets logistikkbedrifter er tilpasningsdyktige. Det ligger i bedriftenes gener. Å finne løsninger er i sin natur oppgave nummer en for logistikknæringen.
Det er håp.