Oslo Havn vil kapre svensk gods
Operatøren ved containerhavna i Oslo, Yilport Oslo, planlegger godstog fra havna og inn i Sverige.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det tyrkiske selskapet Yilport har drevet containerhavna i Oslo siden 1. februar. Etter et halvår med innkjøring og noen innledende problemer, ser nå daglig leder i Yilport, Eryn Dinyovszky framover og satser offensivt. Fra slutten av oktober håper hun å sende regelmessige godstog fra Oslo Havn til Sverige.
- Vi ser på hvilke muligheter som finnes, selv om de er utradisjonelle og kanskje ikke har funnes i Norge tidligere. Vi jobber hardt med å få godstog ned på havnen i Oslo som skal levere svensk gods fra slutten av oktober, både import og eksport. Det er ingen garanti for at vi får det til, men jeg har brukt mye av tiden min i det siste på å vise at Oslo kan levere svensk gods, sier Dinyovszky til Moderne Transport.
Halvtomme tog
Tanken er å trekke til seg en del av godsstrømmen som kommer til Sverige via Göteborg og Helsingborg og også den som kommer til Norge fra de samme havnene.
I dag har togene som går fra Oslo til Sverige mye uutnyttet kapasitet. Derfor kan tog fra Oslo inn i Sverige være svært konkurransedyktig kostnadsmessig. Alle tegnene peker mot at dette skal være gjennomførbart, mener Dinyovszky.
- Det er klart at mye norsk gods går gjennom Sverige, både Göteborg og Helsingborg, og på veien. Mange av kundene har også hovedlagre i Sverige som forsyner Norge. Men jeg er ganske trygg på at det er en stor andel av containervolumene til Norge, og til Sverige, som vi kan trekke til Oslo Havn.
En av begrensningene foreløpig er at jernbanekapasiteten ved havna er begrenset, og for en stor del opptas av tog som forsyner Oslo Lufthavn Gardermoen med drivstoff.
Alt på Sjursøya
I løpet av høsten skal hele containervirksomheten i Oslo Havn samlokaliseres på Sjursøya. Det betyr at anlegget Ormsund fraflyttes til fordel for en flunkende ny kai, der det også vurderes videre utvikling.
- Vi har begynt å se på hvordan det er mulig å utvikle jernbaneinfrastrukturen på sikt. Dette er langsiktige planer med mange interessenter involvert, og det vil ta minst to år å få alle med på laget. Men vi har ikke tenkt å la det stoppe oss på kort sikt. Vi ønsker å få muligheten til å bruke den eksisterende infrastrukturen, få et godstog ned og tilby kundene våre en tjeneste til konkurransedyktig pris som kan konkurrere med Göteborg. Dette er noe jeg synes er veldig spennende, sier Dinyovszky.