«Norge velger sjøveien»

Han kjemper for at sjøtransporten skal vinne markedsandeler. Nå frykter han for at kravene til redusert svovelutslipp i 2015 vil gjøre kampen tøffere enn tidligere. Vi har møtt Hans Kristian Haram etter kontortid.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi møtte Haram i forbindelse med Maritimt Forums minikonferanse om "Sulphur Emissions Control Area" i går, der trafikken i Nordsjøen er en av områdene som berøres av de nye utslippsgrensene (svovelinnholdet i drivstoffet skal reduseres fra maksimalt 1% til 0,1%). Her uttrykte sunnmøringen sin bekymring for hvordan de nye, strengere utslippskravene vil ramme sjøtransporten.

- Det blir tøft. Om kostnadene kai-kai for linjerederiene øker med 8-10% vil en betydelig del, om ikke alt, overføres til kunden. Konkurransen mot bil er tøff nok som den er om ikke man skal få disse kostnadene på toppen av et hele, sier Haram. Nå håper han politikerne kommer på banen med støtteordninger som sørger for at sjøveien fortsatt skal være konkurransedyktig etter 1. januar 2015.

- Det skjer mye positivt for sjøtransporten om dagen. Stadig flere får øynene opp for sjøveien som alternativ. Det er et grønt transportalternativ, og blir enda grønnere etter at de skjerpede kravene er på plass, men omstillingsprosessen bransjen nå går inn i er svært spennende, slår han fast.

På CV'n:

I arbeidstiden treffer du meg på? Enten på kontoret i Oslo eller på farten i inn- eller utland.
Alder: 56
Stilling: Daglig leder Shortsea Promotion Centre Norway
Oppvokst: Ålesund. Bor: Oslo
Karrierebakgrunn: Skipsmegling, rderier og lobbyvirksomhet
Sivil status: Gift med Marianne. Tre barn, Helene (12), Marius (16) og Henrik (18).
Fritidsinteresser: Seiling, sykling og langrenn.
 

10 kjappe:

1. Hva fyller du helst helgen med?

Jeg jobber mye, og når jeg først har anledning til å koble av trives jeg mest med sjø også i fritiden. Vi har en koselig hytte i Drøbak og derfra prøver vi å få noen seilturer med vår 23-fots trimaran-seilbåt. Da gjør vi Oslofjorden utrygg!

2. Det beste med jobben min?

Det jeg setter mest pris på er å ha kontakt med andre bransjeaktører, pleie nettverk og se at de sakene man jobber med får gehør hos brukere av sjøveien og politiske myndigheter.

3. Hvor går drømmeferien?

Vi har vært i Afrika tidligere, i Kenya. Det er et sted jeg kunne tenke meg å dra tilbake til. Safari og lignende er eksotisk for en nordmann.

4. Du kan se ett program på TV. Hva velger du?

Jeg er glad i historie, så en god historisk dokumentar hadde vært kjekt å få med seg. Kjedelig type, hva?

5. Jobbmessige høydepunkt siste år?

Kampanjen «Velg Sjøveien» var et soleklart høydepunkt. Her klarte bransjen å løfte i flokk og vi fikk satt sjøtransport på dagsordenen og skapte entusiasme rundt det. Det var veldig fint, nå må vi følge opp dette arbeidet for å flytte over det godset vi så det var potensial for å føre over fra vei til sjø.

6. Tittelen på førstesideoppslaget du helst vil lese i VG?

«Norge velger sjøveien»

7. Tittelen på førstesideoppslaget du helst vil lese i MT?

«Sjøveien vinner markedsandel»

8. Du blir diktator i Norge for et år. Hva ville du gjort?

Da ville jeg hatt mer fokus på å betjene enkeltindivider som trenger hjelp.

9. Hva er logistikkbransjens største utfordring de nærmeste årene?

Kreativitet, integrasjon og effektivisering.

10. Ja eller Nei til EU?

Ja. Rent økonomisk sett for Norges del er vi nok best tjent med å stå utenfor, men mener likevel vi bør være en del av fellesskapet. Jeg har tro på EUs grunntanke om å stå sammen for å sørge for økonomisk vekst og politisk stabilitet.

 

Powered by Labrador CMS