Oliver (20) og Jungheinrich ga hverandre mersmak
– Jeg hadde aldri hørt om truck, og at det gikk an å ta fagbrev i det.
Det sier 20 år gamle Oliver Holten, som før sommeren besto fagprøven i truck- og liftmekanikerfaget med utmerkelsen «Bestått meget godt». Han har tilbrakt de siste to årene i lære på verkstedet til Jungheinrich Norge på Brobekk. At han havnet hos Jungheinrich var tilfeldig. Oliver gikk VG2 arbeidsmaskiner på Ås videregående skole og ble utplassert hos Jungheinrich.
– Da fikk jeg vite hva dette var, og fant ut at jeg ville bli her. Så jeg spurte om det var mulig å få lærlingkontrakt her, sier Oliver.
Fikk fast jobb
Jungheinrich har tidligere ikke hatt lærlinger, men valgte å satse på Oliver som den første. Det har de ikke angret på, og etter to år i læra har den nå ferdigutdannede mekanikeren fått fast jobb på verkstedet.
– Vi har ikke hatt tradisjon for å ha lærlinger på gulvet her. Det fagbrevet har heller ikke eksistert så lenge, så det har ikke vært et alternativ å gå den veien Oliver har gjort, sier verkstedformann Espen Syversen.
Han forteller at de som blir truckmekanikere stort sett har jobbet som bilmekanikere eller anleggsmekanikere fra før. Men nå er det altså mulig å gå rett på og lære seg å skru på truck og lift. For Jungheinrich og Oliver har det fungert perfekt.
– Totalen til Oliver har vært eksepsjonell og det er en grunn til at vi har tilbudt ham fast jobb. Oliver er moden for alderen og har vært interessert i arbeidet, sier Syversen.
Deilig med «innejobb»
De som vanligvis går på VG2 arbeidsmaskiner har gjerne en drøm om å jobbe med å skru på store anleggs- eller landbruksmaskiner. Oliver har funnet ut at mindre er bedre.
– Jeg var ikke fristet til å skru på større maskiner, men jeg synes det er gøy å skru. Jeg synes det er mye bedre med trucker. Det er mindre og mer elektrisk, og det er enklere å holde på alene. Dessuten jobber vi stort sett inne, så om du ikke ønsker å stå og jobbe i 20 «blå», så er dette perfekt, sier Oliver.
Etter den gode erfaringen med Oliver, ønsker Jungheinrich veldig gjerne å fortsette med å ha lærlinger. Å få tak i gode mekanikere kan nemlig være krevende.
– Vi vil veldig gjerne ha flere lærlinger inn, men det er ikke så lett, sier Jørn Burmester, ettermarkedssjef hos Jungheinrich Norge.
– Det er lite ledig kapasitet. Det er krevende å få tak i flinke folk. Det er store regionale forskjeller. I Oslo er vi godt kjent, og det går stort sett greit, men på Vestlandet og Nord-Norge har vi slitt litt, sier han.
– Kulere teknologi
De som går på linja for arbeidsmaskiner, tenker svært sjelden på truck først når de skal i læra. Han håper at elevene etter hvert kan få øynene opp for at dette er en interessant retning.
– Vi kan tilby ganske mye mer enn landbruk og anleggsmaskiner kan. Vi har alt fra de minste maskinene til fullautomatiske store kransystemer, sier Burmester. Oliver er enig.
– Teknologien rundt er kulere her. Dette er stedet å være om du er interessert i teknologi. Det er en blanding av både elektro og mekanikk som jeg trives med, sier han.
Nå håper folkene hos Jungheinrich at andre kan la seg inspirere av Olivers valg om å gå truck- og liftmekanikerfaget, og at skolene kan bli flinkere til å informere om mulighetene som finnes innen sektoren.
– Skolene bør tenke at dette er en mulighet – vi er i alle fall klare til å ta imot en ny lærling, sier Burmester.