Lastebilfremstøt i EU

Lastebileierne står på med nebb og klør for lange vogntog i EU.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Viseadm. direktør Jan-Terje Mentzoni i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har denne uken, sammen med nordiske lastebilkolleger, drevet lobbyvirksomhet i EU-parlamentet for at alle EU-land skal tillate modulvogntog inntil 25,25 meter.

Sterkt lag

Modulvogntog er høyaktuelle i EU-kommisjonens rapport om EUs fremtidige transport- og logistikksystem.

Mentzoni deltok sammen med direktør Søren H. Larsen i den nordiske lastebilsammenslutningen, NLA, teknisk sjef Mårten Johansson i svenske SÅ og adm. direktør Erik Østergaard i DTL.

Endringer

Ifjor høst ble det fremlagt 365 endringsforslag i anledning EU-kommisjonens revisjon av direktivet om vekt og dimensjoner.

Disse vil bli drøftet i EU-Parlamentet på et møte i Brüssel neste uke.

Tett på

NLA og den internasjonale lastebilorganisasjonen IRU, kjenner sin besøkelsestid og mener det er viktig å være tett på drøftingene med lobbyvirksomhet i EU-parlamentet i Strasbourg.

Nei til modulvogntog

Et av EU-kommisjonens forslag er å tillate kun 18,75 meter lange og 40 tonn tunge lastebiler. Det innebærer et nei til modulvogntog. Kommisjonen ønsker også at en større del av den grenseoverskridende transporten skal over på jernbane.

Supplerer

Erik Østergaard understreker at politikerne må være klar over at lengre og tyngre lastebiler ikke er en erstatning for jernbane.- De to transportformene supplerer hverandre, og er et viktig bidrag til EUs tanker om å fremme kombinert transport, sier Østergaard.

Powered by Labrador CMS