Mange Euro 6-motorer
Volvo Trucks har lansert nye lastebiler med Euro 6-motorer, fra den minste 5-litersmotoren til den store på 13 liter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra våren 2014 kan Volvo-lastebilene også fås med en 16-liters Euro 6-motor og med I-Torque-drivlinjen for 13-litersmotoren.
- Total drivstofføkonomi er svært viktig for kundene våre, og vi har en kombinasjon av teknologi og tjenester som konkurrentene neppe har maken til," forteller Astrid Drewsen, produktsjef for drivlinjer i Volvo Trucks.
For de største motorene, D11, D13 og den kommende D16, har Volvo Trucks beholdt sin velprøvde teknologi for utslippskontroll, SCR (Selective Catalytic Reduction. Dessuten har Volvo Trucks forbedret det katalytiske belegget til SCR-enheten og AdBlue-injeksjonssystemet.
Kostnadseffektiv teknologi
For å overholde kravene i Euro 6 må temperaturen i eksosanlegget holdes mer eller mindre konstant høy. Volvo Trucks kombinerer derfor sin SCR-løsning med EGR (Exhaust Gas Recirculation) uten kjøling og et dieselpartikkelfilter (DPF) i D11- og D13-motorene for Euro 6. Den tekniske løsningen for D5- og D8-motorene er en kombinasjon av EGR med kjøling, partikkelfilter og SCR.
Euro 6-motorene fra Volvo Trucks
I september 2012 kom Volvo Trucks med sin første Euro 6-motor, en D13 på 460 hk
I juni 2013 kommer de nye D5-, D8-, D11- og D13-motorene i salg.
Fra våren 2014 kan Volvo-lastebilene også fås med en 16-liters Euro 6-motor og med I-Torque-drivlinjen for 13-litersmotoren