Det jobbes mandag intenst med å få løs Ever Given og dermed få gjenåpnet Suezkanalen.

- Kan ta måneder å ta inn etterslepet

Maersk har i øyeblikket 32 skip som er «fanget» ved Suezkanalen. Rederiet tror det kan ta måneder før forsinkelsene som følge av grunnstøtingen i kanalen er borte.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var tidlig tirsdag forrige uke at containerskipet Ever Given mistet kontrollen i den sydlige delen av Seuzkanalen, og grunnstøtte. Det forårsaket at hele kanalen ble blokkert, og at en av verdens aller viktigste handelsveier i skrivende stund har vært sperret i en snau uke.

Arbeidet med å få det 400 meter lange skipet løs, ser ut til å bære frukter mandag, men selv om trafikken gjennom kanalen trolig kan gjenopptas snarlig, vil det ta lang tid før etterslepet i verdenshandelen har hentet seg inn.

Rundt 30 prosent av verdens containertrafikk benytter seg av den 193 kilometer lange kanalen, og rundt 400 skip ligger mandag stille i påvente av at kanalen igjen skal åpne.

- Selv om kanalen åpnes igjen, er ringvirkningene på den globale kapasiteten og utstyr betydelig, heter det i en melding fra verdens største containerrederi, Maersk, mandag.

Maersk har tre skip fast inne i selve kanalen, og ytterligere 29 skip som venter på å få kjøre gjennom. I tillegg har rederiet beordret 15 skip til å ta omveien rundt Afrika.

- På bakgrunn av det nåværende etterslepet av skip, kan de ta seks dager eller mer å få køen til å passere, anslår Maersk.

Det sveitsiske rederiet MSC deler Maersks bekymring, og advarer mot andre problemer som følge av opphopningen av skip.

- Selv når kanalen gjenåpner for de ventende skipene, vil dette dessverre føre til en bølge av skip til enkelthavner og vi kan oppleve nye trafikkproblemer, sier Caroline Becquart, senior vice president i MSC, ifølge Reuters.

Både MSC og Maersk anslår at det vil ta minst noen uker, og kanskje måneder, før containertrafikken igjen vil gå mer eller mindre som normalt.

Containermarkedet har det siste halvåret vært preget av økende rater og mangel på kapasitet og containere, som en følge av forstyrrelser i handelen på grunn av den globale pandemien. Nå gjør blokkeringen av Suezkanalen det enda vanskeligere for europeiske og amerikanske selskaper å fylle sine lagre med forbrukervarer.

Se video av redningsaksjonen her:

Powered by Labrador CMS